Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

1346 resultaten - Pagina 40 van 90

...  28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53  ...
[3] Jullie Romeinen hebben het dan met jullie godenleer veel gemakkelijker. Jullie hebben in totaal verscheidene duizenden goden die jullie vereren, en daarbij komt het er op één echt niet aan, die jullie dan weer ter gedachtenis aan jullie Olympus en jullie Pantheon toevoegen. Maar bij ons joden is dat totaal anders. Wij kunnen ons bij de messias die komen moet alleen maar een machtige profeet voorstellen, van de grootte van Mozes of Elia, die in ieder geval naast de geestelijke kracht van een hogepriester ook die van een koning, zoals David eens was, bezit; maar dat de beloofde Messias de oude Jehova Zelf moet zijn of op z'n minst een echte zoon van Hem, is ondanks alle werkelijk buitengewone tekenen die hij ons nu laat zien, voor ons joden die met de oude wet te maken hebben, moeilijk aanvaardbaar.
Hoofdstuk 210: De twijfel van de Farizeeën over de Heer als Messias - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[7] Dat jullie nu deze ware godmens niet als Degene die Hij ongetwijfeld is, willen aanvaarden, komt noch door jullie jehova noch door Mozes, maar alleen door de angst dat daardoor jullie aanzien en grote inkomsten zouden kunnen verminderen. jullie zijn in je gewetenloosheid maar al te blij datje elk vonkje van geloof in een God kwijt bent! Nu moeten jullie opeens heel serieus weer aan een God gaan denken, -wat voor jullie gevoelloze geweten wel heel erg lastig zou zijn! En daar denken jullie dus beslist niet aan! Maar één ding kan jullie niet onverschillig laten, en dat is zonder meer, dat er nu zo veel mensen in deze waarachtige godmens geloven, daardoor wijs en verstandig worden en zich dan toch van jullie af zullen keren. En dan zou ik ook tegen jullie willen zeggen: Hinc ergo illae lacrimae? (Vandaar dus die tranen! D.w.z.: Dat is dus de reden) Naar mijn mening heb ik jullie nu alleen maar openlijk de volle waarheid gezegd; maar desondanks kunnen jullie doen wat je wilt!'
Hoofdstuk 210: De twijfel van de Farizeeën over de Heer als Messias - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[19] Ik weet maar al te goed dat onze hele Mozes en alle andere grote en kleine profeten niets anders zijn dan beelden uit de fantasie van vele oude priesters, en dat geen enkel woord waar is over een mogelijke godheid heidens of joods -; maar de dweepzieke mensen hebben nu eenmaal in hun nietszeggende fantasie een god uitgedacht, en ons daarmee voor de lichtgelovige volksmenigte een erfenis nagelaten, en wij dwazen cultiveren en houden deze oermenselijke onzin in stand zolang het gaat. Als dit systeem van ons eenmaal aan het wankelen raakt, delven wij het onderspit, -wat mij nu reeds maar al te duidelijk is.
Hoofdstuk 212: Agricola verklaart voorspellingen uit Jesaja - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[16] DE FARIZEEËR vervolgde: ' ja, m'n vriend, over dit erg mystieke punt uit het boek Mozes valt ook weer niet zoveel te zeggen en uit te leggen! Want deze zaak is, als we die met ons eigen verstand beoordelen, over het geheel genomen een volkomen tegennatuurlijke onzin. We hebben daarover geen andere historische gegevens en dat betekent dus: of de onzin geloven zoals die gegeven is, en daarbij de in die tijd zeer grillige almacht van God als grote helpster denken - of de hele oude kraam overboord gooien!
Hoofdstuk 213: De onwetendheid van de Farizeeër over de zon en de zondvloed - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[5] Toen dacht DE FARIZEEËR erover na welke vraag hij het eerst zou kunnen stellen waarop de Romein mogelijkerwijs niet te gemakkelijk zou kunnen antwoorden. Het viel hem in dat de Romein niet zou kunnen weten hoeveel boeken Mozes geschreven had. Want over het algemeen was bij het volk alleen bekend dat Mozes niet meer dan vijf boeken geschreven had. Maar omdat Mozes eigenlijk zeven boeken en nog een zuiver profetisch aanhangsel had geschreven -wat de Farizeeër wel wist, maar waarvan hij toch vrijwel zeker was dat dat buiten de meest ingewijden van de tempel wel niemand zou weten -, daarom vroeg hij de Romein of hij soms wist hoeveel boeken Mozes geschreven had.
Hoofdstuk 216: De zeven boeken van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[8] Maar jullie priesters dachten er al gauw anders over. Jullie wisten dat het blinde volk altijd een grote angst had voor de buitengewone verschijnselen aan de hemel. Toen dachten jullie: 'Waar heeft het volk die kennis voor nodig? Het volstaat, als alleen wij die bezitten! We zullen zelf de verduisteringen berekenen, het volk dat daarvan niets weet dreigen en het tot grotere offers dwingen, en het zal offeren en geloven dat wij de verduistering van de maan of van de zon verdreven hebben! ' Met nog meer van die restricties van jullie hebben jullie het volk heel gewetenloos het zesde boek van Mozes ontnomen en voor jullie aardse voordeel gebruikt.
Hoofdstuk 216: De zeven boeken van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[6] Daarop glimlachte DE ROMEIN - wat de ernstige Romeinen zelden deden en hij zei tegen de Farizeeër: 'Heus, je had me geen betere vraag kunnen stellen, want uit mijn betrouwbare antwoord zal heel duidelijk vastgesteld kunnen worden, dat jullie je al sinds lange tijd absoluut niets aan God en Mozes gelegen hebben laten liggen! Jullie waren, naar m'n beste weten, al sinds de tijd van Samuël meer vijanden dan vrienden van God en het volk, en daarom hebben jullie ook zonder enige angst voor God en voor het volk twee van de belangrijkste boeken en het profetische aanhangsel, waarin jullie gewetenloze handelwijze en jullie einde haarfijn beschreven staat, vanaf Samuëls tijd tot op dit uur aan het volk onthouden. Maar in de tijd dat jullie door ons Romeinen veroverd werden, moesten al jullie boeken van alpha tot omega bij ons Romeinen ingeleverd worden om ons een duidelijk inzicht te geven en om overgeschreven te worden, en zo kwamen wij Romeinen ook achter al jullie geheimen en dus weten wij heel goed dat Mozes zeven boeken en nog een profetisch aanhangsel geschreven heeft.
Hoofdstuk 216: De zeven boeken van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[9] Het zevende boek bevatte de ware schepping van de mens, zijn geestelijke ontwikkeling door de voortdurende invloed van de geest van God. Het legde het eerste boek van Mozes voor ieder mens begrijpelijk uit en berichtte over de boeken van de aartsvaders Kenan, Henoch en Lamech en legde ze uit. Aan het eind beschreef het de oorlogen van Jehova, of de getrouwe geschiedenis van de volkeren van de laagten der aarde, en helemaal aan het eind stond weer een dringende en zeer bedreigende vermaning aan de leraren van het volk, om dat alles goed aan het volk te leren, en niemand te laten huwen of een ambt te laten bekleden voor hij zich de hele inhoud van dit boek volkomen eigen gemaakt had.
Hoofdstuk 216: De zeven boeken van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[10] Maar die vermaning sloegen jullie ook in de wind en jullie zeiden: 'Het is beter voor het volk onwetend over dit alles te blijven; want als men het volk te ver zou inwijden, zou het al gauw helemaal geen priesters meer nodig hebben, en die zouden zich dan genoodzaakt zien ook met hun handen hun dagelijks brood te verdienen. ' Deze veronderstelling was echter beslist heel dom, omdat Mozes toch zelf geboden had dat de stam van Levi van de tienden moest leven.
Hoofdstuk 216: De zeven boeken van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[3] Dat is thans bij jullie Farizeeën en schriftgeleerden het geval. Je ziet bij jezelf heel goed in dat Ik de Beloofde ben; maar je ziet daarnaast ook in dat jullie totaal geruïneerde Jodendom naast Mijn leer niet kan bestaan omdat jullie Mozes en de profeten vrijwel helemaal hebben vervangen door jullie eigen voorschriften om het volk, de weduwen en de wezen te kunnen onderdrukken, en niet om hen te steunen. En omdat jullie dat doen en je niet tot Mij bekeert, blijft jullie zonde in je, en daarmee ook het gericht en de dood! Heus, met dezelfde maat waarmee jullie nu meten zal jullie eens door Mijn ware Vader vergolden worden!'
Hoofdstuk 220: Het zich van de wereld afkeren en het Rijk van God - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[2] Heeft God jullie niet bij monde van Mozes al het mogelijke van Zijn oneindige overvloed in de schepping heel precies laten zien, en uitgelegd dat dat allemaal alleen maar zo is ter wille van de mensen van deze aarde?! Heeft God niet laten zien wat de mens van deze aarde is en wat er tenslotte uit hem moet worden?! Mozes heeft jullie de reden van de hele materiële schepping heel precies uitgelegd, en goed laten zien waarom iedere ziel de weg van het vlees moet doormaken om na het afleggen van het lichaam als een zelfstandige en aan God volledig gelijke geest God te kunnen naderen.
Hoofdstuk 221: De goddelijke leiding van de mensen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[5] Mozes heeft in zijn grote zesde en zevende boek al het verlorene nogmaals gegeven, en jullie hebben het weer voor het volk verstopt en het in plaats daarvan afval gegeven.
Hoofdstuk 221: De goddelijke leiding van de mensen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[7] Maar ook DE FARIZEEËN, die met de oudste leerlingen over Mij spraken, hoorden wat Ik zei, schudden hun hoofd en zeiden: 'Nu vertelt hij dingen die in strijd zijn met de wet van Mozes, en de Romeinen brengen daar niets tegenin, terwijl zij ons toch verweten dat wij de instellingen van Mozes verworpen hebben en vervangen hebben door die van ons! Weet hij dan niet wat Mozes heeft voorgeschreven, en dat het vlees van onreine dieren de mensen ook reeds verontreinigt als men het alleen maar aanraakt? Wat heeft de toebereiding er mee te maken! Wat onrein is, blijft ook bij de beste toebereiding onrein en verontreinigt degene die het eet! Wat, vreemd van hem dat hij zo praat!'
Hoofdstuk 222: Reine en onreine spijzen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[12] Sla maar na in de Schrift dan zullen jullie wel vinden waarom Mozes alleen maar het gebruik van zuivere spijzen heeft aanbevolen! Dat deed hij vanwege jullie te grote belustheid op vlees en vanwege jullie buitensporige zinnelijkheid en geilheid. Ik zeg echter nu, dat voor degene die in zijn hart rein is ook al het andere rein is, maar voor degene die in zijn hart onrein is, alles onrein is.
Hoofdstuk 222: Reine en onreine spijzen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
[14] DE SCHRIFTGELEERDE zei: 'Meester, ik weet wel dat u de waarheid spreekt; maar u heeft ons toch verweten dat wij de wetten van Mozes opgeheven en er andere voor in de plaats gesteld hebben! En kijk, wij bestrijden dat niet, omdat het werkelijk zo is. maar als u nu alle joden toestaat ook het vlees van de door Mozes genoemde onreine dieren te eten, nadat ze op een bepaalde manier bereid zijn, dan heft ook u immers op dit punt de wet van Mozes op, net zoals u die ook niet altijd zo streng gehouden heeft door ook op de sabbat zieken te genezen! Want er staat geschreven: 'Zes dagen zul je arbeiden, de zevende dag zul je rusten en aan God de Heer wijden!' Met welk recht doet u zoiets dan zelf?'
Hoofdstuk 222: Reine en onreine spijzen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 6)
...  28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53  ...