Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

1796 resultaten - Pagina 8 van 120

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26  ...
[5] De twee stenen aan Mijn rechterhand stelden hersenen voor die zich in de juiste orde bevonden, en die aan Mijn linkerhand de hersenen die zich door een verkeerde opvoeding en door andere, latere, slechte invloeden in de verkeerde orde bevonden, zoals men die gewoonlijk bij de mensen aantreft.
Hoofdstuk 232: De bouw van de menselijke hersenen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[16] Zo heb je dan nu gezien, dat ook klanken via een omweg toch ook als iets zichtbaars aan de ziel voorgesteld worden, zij het niet als afbeeldingen van voorwerpen, dan toch als hogere geestelijke vormen, in de vorm van allerlei symbolen, zoals men die ook op de oude gedenktekens van Egypte aantreft. Ik geloof dat hetgeen je tot nu tot getoond is, tamelijk duidelijk zal zijn, en daarom voeg Ik daar niets meer aan toe, behalve dat dat alles alleen bij een goedgeordend en onbedorven brein voorkomt wanneer het, zoals het hoort, vanuit het gemoed is voorgevormd, waarbij de hersenplaatjes eerst met licht met allerlei vormen van de ziel en de geest beschreven worden."
Hoofdstuk 233: De samenhang van de hersenen in voor en achterhoofd. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[3] Dat doen zij om steeds alle lichaamsdelen goed nat te houden, om door de gloeiende Kamb'sim ('Waarheen vlieg ik') niet verbrand en gebraden of verast te worden; want de Kamb'sim (ookwel Kam beshim = 'Waar vlieg ik nu heen?') is wel de veruit heetste wind van de woestijnen van Nubië en Abessinië. De Samum ('voor de pek' = de wind om aardpek te laten smelten) is lang niet zo heet als de Kamb' sim. Nog minder heet is de Giroukou (de over de weiden heen waaiend zuidoostenwind), die in Memphis reeds in de zeer grijze oudheid zo genoemd is, omdat hij over de weiden Giri komt die vanuit deze stad gezien in die richting liggen. Maar beide winden, de Kamb' sim niet meegerekend, waren zo warm at de mensen zich ervoor in de vochtige holen terugtrokken.
Hoofdstuk 211: De macht van de Moren over het water. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[7] Ik heb jullie nu hopelijk het grote belang van deze toestand van ware levenskracht waarin een volmaakte mensenziel zich bevindt, voldoende uiteengezet en Ik heb jullie ook het grote belang laten zien van de volledige zelfkennis, die bij de kinderen door een juiste opvoeding, en bij de buiten hun schuld reeds geheel verkeerd opgevoede mensen door ware deemoed, geduld en voornamelijk door ware, daadwerkelijke liefde tot God en van daaruit tot de naaste, in de grootst mogelijke mate kan worden bereikt. Van de Moren met hun krachtige zieleleven heb ik jullie de daden, die jullie tot de ware zelfkennis moeten leiden, uitgelegd, maar het belang daarvan voor jullie leven hebben jullie toch niet voldoende begrepen. Het is dus nu aan jullie, terwille van de belangrijkheid van het onderwerp, vragen te stellen en door de vraag zelf te laten merken, waar en wat jullie nog missen!
Hoofdstuk 223: De kracht van een mens, die volmaakt is in de liefde. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[1] IK zeg: "Ik heb jullie al eerder eens laten zien hoe een ziel, en tenslotte de gehele mens, door een verkeerde opvoeding alle menselijke vermogens verliest om tot een met Mij overeenstemmende staat van heerlijkheid te komen. Als je bij een kind het eerst het verstand op een bepaalde manier vormt, en de hersenen, terwijl ze nog niet voor twee derde volledig ontwikkeld zijn, toch gedwongen worden om woorden, beelden en getallen in enorme aantallen op de nog zeer zachte en ook nog waterige hersenplaatjes die bezig zijn zich te vormen, in overeenkomstige beelden op te nemen, dan worden de bovengenoemde plaatjes enerzijds te sterk gehard en anderzijds door te grote geheugeninspanningen in een totale wanorde gebracht, waardoor zulke kinderen later als jongemannen en nog later als mannen voortdurend geplaagd worden door hoofdpijn, waarvan zij hun leven lang nooit geheel verlost kunnen worden.
Hoofdstuk 227: Hersenen en ziel. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[1] (DE HEER:) "Zolang de ziel het lichaam bewoont, zijn en blijven de hersenen het belangrijkste gezichtsorgaan van de ziel. Als deze op de juiste wijze ontwikkeld zijn, zal de ziel de uit het hart in de hersenen ingeprente levensbeelden goed en nauwkeurig zien en aan de hand daarvan ook denken, besluiten en handelen. Want ook al kan de ziel, op bepaalde momenten van vervoering door de handoplegging van iemand met een sterk geloof en een sterke wil, persoonlijk vanuit de maagholte helder zien, zoals onze Zorel jullie daar een voorbeeld van gaf, dan heeft zij daar toch voor het werkelijke leven weinig of niets aan, want in de duistere behuizing van haar dierlijk lichaam kan haar daarvan ook niet de minste herinnering blijven.
Hoofdstuk 228: De juiste vorming van de hersenen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[6] Wanneer dus de hersenen op juiste wijze en geheel volgens Mijn orde vanuit het hart ontwikkeld worden en de geestelijke levensindrukken die een lichtbron zijn, eerder op de hersenplaatjes ingeprent worden dan de materiële, dan worden de daaropvolgende indrukken van de buitenwereld verlicht, waardoor deze in al hun onderdelen eenvoudig en volkomen duidelijk en volgens de ware wijsheid begrijpelijk en bevattelijk worden. En het licht dat er doorheen straalt vervult dan niet alleen het gehele menselijke organisme, maar het stroomt met geestelijk heldere stralen nog veel verder dan dit organisme en vormt zo de uitstralende levenssfeer, waarmee een mens dan, als die sfeer mettertijd noodzakelijkerwijs steeds dichter en krachtiger is geworden, in de buitenwereld ook zonder de wedergeboorte van de geest wonderbaarlijke dingen kan verrichten, zoals jullie dat bij onze Moren hebben gezien.
Hoofdstuk 228: De juiste vorming van de hersenen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[8] Maar nu hebben wij een bedorven brein voor ons, en wij zullen zien hoe dit door een uitermate slechte en verkeerde opvoeding achteraf nog meer bedorven wordt, en jullie zullen daaruit toch weloverduidelijk kunnen opmaken, hoe nutteloos en zonder wijsheid zo'n wereldse geleerdheid is vergeleken met de ware, hemels geordende wijsheid! Zie nu eens wat een chaos dit brein is! Nergens een geordende samenhang; hier en daar alleen maar een vergroeide hersenpiramide! Het hele geval lijkt meer op een grindhoop dan op een brein!
Hoofdstuk 235: Het onbedorven en het bedorven brein. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[9] Die vorm krijgt het brein reeds in het moederlichaam! Wat moet er van zo 'n mens terecht komen, welke vorderingen zal hij in de ware levensschool maken met zo'n brein?! Ja, als men het nog maar met rust liet en eerst het hart tien jaar lang zorgvuldig zou vormen! Maar waar blijft de opvoeding van het hart?! Men denkt er helemaal niet meer aan, en in de hogere lagen van het volk al totaal niet! Het lagere volk weet zonder meer van een ontwikkeling van de ziel of van het leven al niets beters dan de brave dieren uit de bossen, en hun eigenschappen lijken volkomen op die oerbewoners van de bossen, die andere goedaardiger dieren als prooi en voedsel gebruiken en daarvan leren."
Hoofdstuk 235: Het onbedorven en het bedorven brein. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] En kijk, dat komt allemaal doordat de bouw van de menselijke hersenen reeds in het moederlichaam grondig bedorven wordt en verder door de opvoeding van het hart en het gemoed, die haast nog slechter is; want als er tenminste na de geboorte maar een goede opvoeding van het hart en het gemoed zou plaatsvinden, zou daardoor het in het moederlichaam bedorven brein voor het grootste deel weer in orde gebracht worden, en dan zouden de mensen vervolgens nog veellicht en levenskracht kunnen krijgen, en zou door een aanhoudende ware deemoed en ware goedheid van het hart, weliswaar na jaren, het verlorene zich weer helemaal terug laten vinden of vervangen kunnen worden.
Hoofdstuk 236: Het ongeluk van de wereldse geleerde in het hiernamaals. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] Zo is het ook bij een mens met een werelds gevormd, bedorven en duister brein. Geen enkele lichtstraal met de overeenkomstige, geestelijke vormen gaat vanuit het duistere, materiële brein over in dat van de ziel, wat dus reeds het geestelijke brein is, en de totaal verkommerde hersenplaatjes van de ziel blijven als zodanig duister en leeg; mocht er dan ook geestelijk licht tot de plaatjes doordringen, dan zou dat voor de geest en de ziel evenveel nut hebben als wanneer iemand een licht in een volkomen leeg, witgekalkt vertrek zou plaatsen.
Hoofdstuk 237: Welke gevolgen het heeft wanneer hersenen geen geestelijk licht hebben. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] Tot nu toe ziet het er nog net zo uit als na de geboorte, nadat het in het moederlijf reeds bedorven was. Wij zullen nu echter direkt het gezicht en de kleur te zien krijgen van het kind wanneer het na ongeveer vijf jaar de eerste trekken van een verkeerde opvoeding begint te vertonen, wanneer men zijn geheugen met allerlei uit het hoofd te Ieren zaken gaat lastig vallen en het zoveel mogelijk in verwarring brengt.
Hoofdstuk 239: De invloed op de hersenen van een verkeerde opvoeding. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[10] Iets dergelijks ontdekte ik nu bij de mens. Deze zwarten zijn nog in het volle bezit van de oermenselijke eigenschappen, -tot op deze dag hebben wij, blanken, daar geen enkel vermoeden van gehad! Ja, waarom dan niet? Men zegt: omdat wij geestelijk verkommerd zijn, en dat weer, omdat de hersenen van de mens reeds in de moederschoot bedorven werden en later nog meer door een heel verkeerde opvoeding! Daarom moet ik hier openlijk de door Oubratouvishar gestelde vraag ondersteunen, en ik zeg dan ook: Ja, ja, de mensheid is slecht en totaal bedorven; maar wie is de oorzaak van dat bederf en wie heeft haar bedorven? Tengevolge van dat bederf kunnen de mensen alleen maar iets heel verkeerds willen, en daarom kunnen ze nooit beter, maar alleen steeds slechter en ellendiger worden!"
Hoofdstuk 241: De vraag naar de oorsprong van de zonde. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[4] Maar een gegeven of nog te geven teken moet nooit te verblindend of te overdonderend zijn, waardoor de mensen in grote angst en vrees en daardoor ook in een hen dwingend gericht terecht kunnen komen; want daardoor zou voor de eigen, vrije ontwikkeling van de ziel vanuit zichzelf weinig of niets gewonnen zijn.
Hoofdstuk 248: Op het juiste moment wonderen doen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[8] Maar hoe wordt de lucht van de aarde gevormd? Vanuit het inwendige levensproces van de aarde! Bijgevolg is het inwendige van de aarde eerst vol lucht en verzamelt zich slechts het overtollige, dat zeer aanzienlijk is, steeds in gelijke mate om de aarde. Maar om voortdurend lucht te produceren, moet in het binnenste der aarde een eeuwigdurend vuur werkzaam zijn, dat veroorzaakt wordt door de grote activiteit van de inwendige geesten.
Hoofdstuk 252: De 'Vader' en de 'Zoon' in Jezus. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26  ...