Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

242 resultaten - Pagina 11 van 17

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17
[6] Het oog stelde de zon van de Heer voor, waarin Hij zich in Zijn eeuwige liefde en wijsheid bevindt, en wel omdat het menselijk oog deze beide in zich heeft; want uit het oog straalt liefde en uit het oog komt ook het licht voort. De drie hoeken van deze figuur, in het midden waarvan zich het oog bevond, stelden de drie graden voor waarbinnen zich het goddelijke als het meest innerlijke uitspreekt. Deze drie graden, die met de drie hoeken overeen kwamen, waren zo verdeeld dat de onderste links met het natuurlijke, die rechts met het geestelijke en de hoek boven met het hemelse overeenkomt. Door de uitstraling van het oog naar deze drie hoeken werd het binnenstromen van de Heer in en door alle drie graden aangegeven. Het licht dat over de afbeelding heen naar buiten straalt, betekent de oneindige macht en de ondoorgrondelijkheid van het goddelijke Wezen. Daarom was deze voorstelling als een tamelijk geslaagde hiëroglief van het drie-enige goddelijke Wezen te beschouwen. Volgens deze regel was de orde van de ongeschoeide augustijnen dan ook opgericht.
Hoofdstuk 65: Een monnikenklooster. Augustijnen en hun geloofsopvatting - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Goed, zeg ik jullie, mijn beste vrienden! Jullie zorgelijke tegenwerping heeft zijn goede reden, want zij is volkomen gebaseerd op de realiteit van de gangbare begrippen over de hel. Daarom wil en moet ook ik jullie de hel tonen in een algemeen licht, waarin elke mogelijke, tot nu toe waar dan ook op aarde, gangbare voorstelling van de hel volkomen gerechtvaardigd wordt.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] In de achtste afdeling laten de leraren de kinderen al zelf kleine stukjes opvoeren en laten zich dan weer vertellen wat door zo'n levendige voorstelling werd uitgebeeld.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Waaruit bestaat echter dit middel? Dit middel bestaat uit een duidelijke voorstelling van hetgeen men eigenlijk met heel zijn liefde wil omvatten.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Kijk, zo is ook hier de liefde eigenlijk de werkelijke leraar; zij ontwikkelt bij de toonkunstenaar een gevoelsintensiteit waarvan een ander mens zich absoluut geen voorstelling kan maken; zij maakt ook het gehele verdere organisme binnen korte tijd zo onderworpen aan deze hogere gevoelens, dat daardoor alle zogenaamde technische problemen met een wonderbaarlijke zekerheid overwonnen kunnen worden.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Jullie zeggen: merkwaardig, dat is inderdaad een buitengewoon prachtige kerk. De schitterende bouwstijl, de hoogte en de meesterlijke wandschilderingen zijn werkelijk verbazingwekkend. Het hoogaltaar is een volmaakt meesterstuk van beeldhouwkunst. Ook het grote schilderij van de drie-eenheid, dat bijzonder opvalt door zijn verheven, zachtmoedige karakter, is meesterlijk uitgebeeld. Werkelijk, deze trouwens op misverstanden berustende drie-eenheid hebben we nog nooit zo meesterlijk geschilderd gezien als hier. Deze visuele voorstelling is zo merkwaardig, omdat de Vader en de Zoon hun hoofden bijna geheel tegen elkaar aanhouden, waardoor de hoofden zich dan ook in de licht gehouden driehoek bevinden. Boven de beide hoofden in de bovenste hoek is de duivengestalte van de Heilige Geest zo aangebracht, dat de duif in deze driehoek lijkt te zitten, waarbij hij zijn kopje tussen de twee hoofden naar beneden buigt.
Hoofdstuk 66: uitleg over de Inrichting van het augustijnenklooster - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[14] Kijk nu, we zijn er reeds en de hemel van een niet al te grote omvang ligt voor onze ogen open, zoals hij volgens de verkeerde inzichten van deze hemelbewoners voorhanden is. Wat zeggen jullie van deze hemel? Naar ik zie, halen jullie je schouders op en zeggen: nee, moet dat een hemel voorstellen?! Dan hadden we de eerdere paradijstuin veel eerder voor een hemel aangezien dan deze zeer opschepperige, theatrale rommelmarkt van decorstukken. Werkelijk, zo dom hadden we ons deze hemelbewoners toch niet voorgesteld. Hadden ze desnoods de Sint Pieterskerk van Rome tot hemel omgetoverd, dan was dat bij een zekere graad van blindheid nog te vergeven. Maar deze echt plompe en ordinaire voorstelling zou op aarde nauwelijks de eer hebben de goedkeuring van allerdomste boerenkinderen af te dwingen en zou dus door een iets beter soort mensen van ganser harte worden uitgefloten.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Kijk, dit voorbeeld is heel duidelijk en is zogezegd uit jullie dagelijkse leven gegrepen. Het laat onmiskenbaar zien, hoe onzin met degene die de onzin verkondigt, zich kan opblazen en vergroten. Als de zaak dan door de tegenpartij, en wel op een wat arglistige manier, goed wordt gehanteerd, dan groeit die onzin tenslotte uit tot een dwangvoorstelling en dus tot een echt verkeerd gefundeerd geestelijk wanproduct. Als dat op aarde al het geval is, dan is het hier in het rijk der geesten nog duidelijker en levendiger zichtbaar. Voordat wij hier verschenen, hebben deze hemelbewoners niet bepaald veel waarde aan hun hemel gehecht. Zouden ze door de paradijsbewoners niet zo goed gevoed zijn, dan zouden ze deze hemel reeds lang overboord hebben gegooid. Toen wij echter kwamen en hen en hun hemel verdacht begonnen te maken, hebben zij zich aanvankelijk van schrik teruggetrokken, omdat ze zagen dat wij ons door hun domheid niet meteen lieten afschepen. Omdat zij zich daardoor beschaamd voelden, begon ook al spoedig bij ieder van hen eveneens de eerzucht te groeien en de voorstelling die zij van de hemel hadden, groeide met hen mee.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Hoe zoiets hier in het puur geestelijke rijk letterlijk in zijn werk gaat, zullen jullie na de op handen zijnde wraakmanoeuvre zonneklaar aanschouwen. Ja, lieve vrienden en broeders, in het eindeloos grote rijk vinden scènes plaats, waar geen menselijke fantasie zich ook maar enige voorstelling van kan maken. Wanneer jullie, als de Heer het zou toestaan, eens een totaalbeeld zouden kunnen krijgen en zien, hoe de velerlei mensen van de aarde en daarbij nog de mensen van de ontelbare andere hemellichamen op de weg van de waarheid geleid worden, en jullie dus ook die miljardenmaal miljarden scènes zouden zien, dan zouden jullie daarbij je leven verliezen, want ik zeg jullie:
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] De eenvoudige man zegt: kijk, jouw vrees komt voort uit een fundamenteel verkeerde aardse voorstelling van de Heer, terwijl de Heer niet in het minst met jouw voorstelling overeenkomt. Jouw voorstelling was er dan ook de oorzaak van dat je nooit echte liefde voor de Heer kon voelen. Omdat er tenslotte toch aan alle dwalingen een eind moet komen, kijk daarom hierheen! - Kijk eerst naar Mijn voeten, waaraan de littekens van de spijkers nog te zien zijn; kijk dan naar Mijn handen en leg evenals Thomas jouw hand in Mijn doorboorde zij en je zult dan weldra inzien dat men zich zelfs achter liet dichtste struikgewas niet goed voor de Heer kan verbergen!
Hoofdstuk 96: Allen moeten voor de rechterstoel van Christus geopenbaard worden. Het zalige herkennen door de prior - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Jullie kunnen het geloven: in die tijd konden ook niet eens de allerzuiverste engelengeesten de Godheid ooit anders zien dan jullie de zon aan de hemel. En geen van de engelengeesten zou het ooit gewaagd hebben om zich de Godheid in een of andere vorm voor te stellen, hetgeen ook het Israëlitische volk in de tijd van Mozes ten strengste verboden werd. Het mocht zich namelijk van God geen gesneden beeld, dus absoluut geen visuele voorstelling maken.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie denken er weliswaar over na hoe zoiets mogelijk is, maar ik zeg jullie: niets is zo goed mogelijk en niets is geestelijk meer volgens de orde dan juist de muziek van het woord. Waarom dan? Wanneer jullie je gearticuleerde woord hier vooropstellen, dat op zich slechts de buitenste schors is van het eigenlijke ware woord dat zich helemaal binnenin het uiterlijke woord bevindt, dan zal het met de muzikale voorstelling van het woord wel wat moeilijk worden. Maar wanneer jullie teruggaan naar de eigenlijke kern van het woord, dan zullen jullie de zaak heel natuurlijk en overeenkomstig de ordening vinden.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Vanuit dit standpunt bekeken lijkt jouw en mijn tegenwoordige bestaan nog steeds zeer beklagenswaardig, omdat de verwezenlijking van de inzichten waarvan we ons innerlijk een duidelijke voorstelling hebben gemaakt, ver buiten het bereik ligt van de macht van onze wil. Alleen om de verwezenlijking van onze voorstellingen met de zwakheid van onze wil in overeenstemming te brengen, bezitten we in ons gemoed gelukkig iets dat we in het burgerlijk leven geduld noemen. Dit wordt evenwel soms op de proef gesteld, waarover wij elkaar zeker heel wat zullen weten te vertellen!
Hoofdstuk 14: Hoe Robert de Heer aanspreekt. Jezus antwoord. Een belangrijke levensvraag - Jakob Lorber - Van de hel tot de hemel (deel 1)
[8] En zo komen bij de mensen nog veel van zulke ontaardingen voor van de meest verschillende geesten, wier voornaamste neigingen zich op zo'n hoogst verdorven manier tegen iedere positieve orde richten dat jij je daar niet de geringste voorstelling van kunt maken!
Hoofdstuk 22: Hiërarchische ordening ook nodig onder de mensen - Jakob Lorber - Van de hel tot de hemel (deel 1)
[3] Dat is juist, en iedereen ziet de mogelijkheid daarvan in; maar het is zeker dat niet iedereen begrijpt op welke manier onze schilder het mooie landschap vanuit zijn fantasie op de wanden heeft aangebracht. Nu is de vraag: hoe en op welke manier heeft deze schilder het landschap vanuit zijn fantasie op de muur aangebracht? Kijk, dat is een belangrijk levensproces en dat houdt heel veel in. Daarom zullen we het ook wat nader toelichten. We hebben bij het beschouwen van onze centrale zon zo duidelijk mogelijk geleerd en doorzien wat er allemaal in de geest van de mens voorhanden is. Zou het niet in de menselijke geest voorhanden zijn, hoe zou hij zich dan ooit een idee kunnen vormen en zich een voorstelling kunnen maken van iets, dat geen sterfelijk oog ooit heeft gezien?
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17