Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

8644 resultaten - Pagina 16 van 577

...  4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29  ...
[6] Als jullie dat nu begrijpen, moet je er vooral naar streven om het rijk Gods in jezelf levend en volop actief te laten worden, dan zullen jullie ook weer de genoemde wetenschap der overeenstemmingen tussen materie en geest verkrijgen, anders zullen jullie nooit Mozes of een andere profeet in de diepte van de levende waarheid kunnen begrijpen, en daardoor in jezelf genoodzaakt zijn om tot ongeloof, allerlei twijfels en zonden te vervallen. Want als een blinde op een weg loopt waar een heleboel stenen liggen, zal hij dan kunnen voorkomen dat hij onder het lopen nu eens tegen de ene en dan weer tegen de andere steen stoot en daarbij heel vaak valt? En als er onderweg ergens een afgrond opdoemt, hoe zal hij zichzelf ervoor hoeden dat hij er niet bij de volgende stap in stort en daar onvermijdelijk de dood vindt?
Hoofdstuk 93: Over de wetenschap der overeenstemmingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[4] Een mens die zichzelf eenmaal heeft opgeblazen door de verwaandheid van zijn vele weten, is even blind in de geest als al die hoogwijze Joden en Farizeeën en schriftgeleerden in Jeruzalem, en wel zo erg, dat hij op klaar lichte dag door de bomen het bos niet ziet, het dus nog altijd zoekt en, terwijl hij er middenin staat, vraagt: 'Ja, waar is dat bos toch, dat ik zocht en wilde zien?'
Hoofdstuk 99: De Heer over Judas Iskariot - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[4] God, die in Zichzelf de liefde, het licht en het leven is, is de ware zon van al het leven. Wie God steeds inniger liefheeft door in alles volgens Zijn geopenbaarde wil te handelen, dringt door in zijn innerlijk en gaat zo over in de ware zomer van de geest uit God, waar hij in het levenslicht van de liefde en de levenswarmte daarvan tot de ware levensrijpheid komt.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Deze zei (Judas Iskariot): 'Heer en Meester, U hebt nu in duidelijke beelden gesproken, wij hebben die ook begrepen, en iedereen weet nu nog overtuigender dan eerst wat hij moet doen om tot het rijk Gods in zichzelf te komen; maar desondanks is het toch geen gemakkelijk werk om datgene in zichzelf tot levende kracht te bewegen, wat in de mens nog even onbeweeglijk rust en sluimert als de kiem in een zaadkorrel. Die moet eerst in goede aarde gelegd worden en volledig afsterven, opdat de alles tot stand brengende geest in de kiem kan ontwaken en zijn eigen activiteiten kan gaan ontplooien volgens de in hem wonende intelligentie; want uit een zaadkorrel, die droog in een schuur ligt, groeien ondanks het mooiste voorjaar en de mooiste zomer nooit een halm, een aar en rijpe korrels!'
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Wie alleen door waarnemingen en volgens de oordelen van zijn wereldse verstand tot de innerlijke, ware wijsheid van de geest uit God wil komen, vergist zich geweldig; hij raakt op zijwegen, die vol afgronden zijn, waarin hij in de nacht van zijn geest maar al te vlug en gemakkelijk kan vallen en zichzelf helemaal te gronde kan richten.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[14] Door enkel met het zwakke schemerlicht van het wereldse verstand te zoeken vindt de ziel in de mens zichzelf niet eens - laat staan haar levensverband met het lichaam en met de geest in haar. De mens moet zijn hersenverstand wel ontwikkelen en verstandig leren denken -echter niet op de manier van de wereld, maar op de manier van de ware kinderen Gods, zoals dat goed te zien is bij de vrome aartsvaders en stamvaders; dan zal ook het hersenverstand weldra gemakkelijk die lichtsterkte krijgen, waarbij vergeleken alle wereldse wijsheid een grote duisternis is.
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Pas als de liefde, de wil en het van de waarheid vervulde verstand in het handelen één zijn geworden, is de mens ook de wedergeboorte van de geest uit God in zijn ziel binnengegaan en daarmee ook in de eerste graad van Gods macht in zichzelf en kan hij in die toestand ook al tekenen doen.
Hoofdstuk 103: De weg van de mensen naar het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Het meisje zei: 'O grote Heer en Meester, dat heb ik nu goed begrepen; want het is nu opeens licht geworden in mijzelf, en ik begrijp nu ook het ant woord dat U op mijn vraag gaf veel duidelijker dan daarvoor. Zo begrijp ik nu ook mijn droom en zie in, dat alleen Uw geest die in mijn ziel heeft gegeven, want anders zou die uit zichzelf nooit in staat geweest zijn om in de eeuwig onmetelijke diepten van Uw scheppingen een zo heldere blik te werpen!'
Hoofdstuk 108: Over de kracht van de geest (13.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[21] Ik zei: 'Alles is gemakkelijk en zeker voor elkaar te krijgen, als men er maar het juiste hulpmiddel voor heeft en het dan ook op de juiste manier gebruikt. Zo kan een mens ook snel en gemakkelijk de geest in zichzelf volledig wekken, als hij daar het juiste middel voor heeft en het ook op de juiste wijze toepast. Dat juiste middel nu is de ware, reine en daadwerkelijke liefde voor God en derhalve ook voor de naaste.
Hoofdstuk 116: Het vreugdemaal bij Kisjonah - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[25] Wie dat aan zichzelf bewerkstelligt, heeft langs de juiste weg en met behulp van het juiste middel de geest van het leven en de wijsheid in zichzelf gewekt en zal daarna ook in de natuur van de aarde en van alle wezens daarop, evenals in de maan, de zon en de sterren een goed te begrijpen evangelie ontdekken.
Hoofdstuk 116: Het vreugdemaal bij Kisjonah - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[24] Ik zei:'Met het levensgeluk van de door God bezielde mensen ziet het er altijd heel goed uit; want zij weten in zichzelf waarom ze in deze wereld zijn geplaatst, en als ze lijden, weten ze heel duidelijk waarom. Bovendien hebben ze geen vrees voor de lichamelijke dood, omdat ze reeds in alle helderheid het eeuwige leven van de ziel in zich hebben, voelen en zien en in dit leven ook de kracht en de macht van de geest Gods in hen, waardoor ze het eeuwige leven en de goddelijke wijsheid bezitten.
Hoofdstuk 118: Het gesprek tussen de tempeldienaren en de Heer (30.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[26] Wat verliest een mens die wijsheid vanuit God heeft eigenlijk, als hij door blinde wereldse dwazen veracht en op de een of andere manier vervolgd en tenslotte zelfs gedood wordt? Hij verliest niet alleen niets, maar wint er alleen maar bij, omdat hij door zijn geduld alleen maar steeds inniger verbonden raakt met de geest Gods en zich zodoende in zichzelf ook in alle waarheid meer bewust wordt van het zalige, eeuwige leven!
Hoofdstuk 118: Het gesprek tussen de tempeldienaren en de Heer (30.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[19] Weliswaar is het leven van de mens van zijn geboorte tot aan het afvallen van zijn lichaam behept met heel veel noodlottige gebeurtenissen en allerlei soort leed; maar als hij volgens de bekende orde van God leeft en daardoor in zichzelf reeds op deze aarde het levensheldere bewustzijn ontvangt van wat hem in het andere, ware leven te wachten staat, zal hij al die nog zo bittere beproevingen, die hem alleen maar gezonden worden om de geest Gods in zijn ziel te wekken, met alle geduld en standvastigheid verdragen en daarbij heel blijmoedig zijn.
Hoofdstuk 119: De Heer roept de drie aartsengelen Michaël, Gabriël en Rafaël - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[9] De mens kan God alleen maar met de ogen van zijn geest zien, enkellangs de zuivere en waarachtige weg van inzicht in de geschapen dingen en Zijn liefdevolle en wijze orde daarin, en Hem dan ook boven alles liefhebben; en wie God boven alles liefheeft, kent vanuit die liefde ook zichzelf en zijn naaste en zal Gods evenbeeld in zijn naaste evenzeer liefhebben en achten als in zichzelf.
Hoofdstuk 132: De Heer geeft aanwijzingen voor het verkondigen van Zijn - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Philopold zei: 'Maar, Heer en Meester, hoe kon U Zichzelf door een aartsduivel laten verzoeken, en hoe heeft hij U ook maar enigszins kunnen benaderen? Want tussen U en een duivel bestaat door Uw wijsheid en macht immers zo'n grote kloof, dat daar eeuwig nooit een boze geest overheen zou kunnen komen? Wie was die meer dan vermetele boze geest eigenlijk? O Heer en Meester, nu U mij al zoveel hebt verteld, vraag ik U mij daar toch wat meer en preciezer over te vertellen!'
Hoofdstuk 134: De Heer vertelt over Zijn verzoeking in de woestijn (Matth. 4:1-11) De Heer in Jesaïra - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29  ...