Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

384 resultaten - Pagina 18 van 26

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26
[7] Petrus zegt: o jij afschuwelijke duivel der duivelen, probeer maar eens de deurknop aan te raken, dan zul je gauw merken hoe heet die is. Maar ik kan je vooraf verzekeren dat deze klink je op hetzelfde ogenblik heel wat meer pijn zal veroorzaken dan duizend jaar in de onderste hel.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] Maar let nu weer eens op het podium; wat een enorme afmetingen het in de breedte en de hoogte heeft gekregen. Ja, momenteel heeft het ogenschijnlijk wel een hoogte als van jullie aarde tot aan de maan, dat wil zeggen, het lijkt zo. Nu staat het daar dan ook in zijn volledig opgeblazen toestand en daarom zal ook spoedig een komediant op de achtergrond verschijnen. Let nu op, met één voet komt hij al vanachter de coulissen tevoorschijn. Kijk, nu is hij al helemaal te zien. Maar ik zie dat jullie wat ontdaan raken. Wat is er dan aan de hand?
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Zoals ik nu inzie kan men zich werkelijk niets dwazers voorstellen, dan wanneer twee wederzijdse schuldenaars zich ermee tevreden moeten stellen en over en weer vrij van schulden zouden zijn, wanneer een derde, die noch met de schuld van de een noch met die van de ander iets te maken heeft, de een of de ander zijn schuld kwijtscheldt. Of wanneer zelfs een derde als gevolg van het aannemen van een gering bedrag, natuurlijk volkomen onrechtmatig, de schuldenaar overtuigend verzekert dat hij daarmee de aanzienlijk grotere schuld aan zijn schuldeiser geheel heeft voldaan. 0 vriend, dat is me nu zo helder als deze zo buitengewoon doorzichtige lucht hier. Maar nu komt er een andere vraag.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] B zegt: mijn geachte vriend, in dit opzicht ben je veel te weinig ingewijd in de geheime sluipwegen van liet priesterdom. Je hebt in de geschiedenis wel gelezen dat verschillende Romeinse keizers zich daadkrachtig tegen het invoeren van deze religie hebben verzet, maar noem mij ook eens een Romeinse pontifex die zich met name daartegen zou hebben verzet! Kijk, zo was de zaak fijn bekokstoofd en deze nieuw gecreëerde religie had nooit een betere ingang gevonden dan juist door de schijnbaar noodzakelijke wrede tegenwerking van de Romeinse keizers. Dat deze nieuw gecreëerde religie op het jodendom gebaseerd werd, heeft de volgende voor de hand liggende reden: omdat de Romeinse wijzen door hun veelzijdige veroveringen voldoende gelegenheid hadden om met veel religies bekend te raken, konden zij heel gemakkelijk tot de conclusie komen dat een nieuw te creëren religie op geen betere gebaseerd zou kunnen worden dan juist op deze joodse. Daarom hebben zij ook hun mens geworden Zeus om goede redenen in het Jodenland laten optreden, want zij wisten precies dat alle andere religies er nog slechter aan toe waren dan de hunne.
Hoofdstuk 29: In het rijk van de duisternis van het ongeloof - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Jullie hebben zeker geen ongelijk, maar desalniettemin verdient zo'n grandioos paleis hier in deze omgeving toch ook onze aandacht. Bekijk er maar eens een heel goed, en zie hoe het is opgetrokken uit een glanzend wit gesteente en precies zeven verdiepingen telt, waarvan elk een hoogte heeft van dertig el. Elk paleis heeft vier complete voorgevels; in elke gevel zitten zeventig grote ramen, die onderling zeven el uit elkaar liggen. Uit elk raam straalt licht als dat van de zon, terwijl elke gevel rondom voor de stralende ramen langs, en dat bij alle verdiepingen, versierd is met een zuilengang die straalt alsof hij van zuiver gepolijst, doorzichtig goud is. Het dak van zo'n paleis ziet eruit alsof het met grote diamanten platen bedekt is. Rondom dit grote paleis is bovendien nog een evenredig grote, prachtige tuin aangelegd waarin jullie duizenden prachtige, wonderbaarlijke bloemen en nog eens duizenden van alle mogelijke soorten heerlijke fruitbomen zien. Tussen de bloemen en de fruitbomen zien jullie piramiden die blinken in alle kleuren. Jullie zien dat de toppen van de piramiden versierd zijn met grote, sterk stralende bollen. Boven op deze bollen zien jullie zoiets als een kroon, die punten heeft waaruit bronnen ontspringen en waarvan het water in de stralende lucht omhoog spuit zover jullie oog reikt. In deze stralenlucht worden deze kleine druppeltjes groter, waarna zij dan in allerlei kleuren en in de mooiste ordening weer majestueus langzaam in de tuin vallen, om daar in talrijke heerlijke hemelse geuren op te lossen.
Hoofdstuk 44: Schoonheid en pracht van de middag. Onderricht over het wezen van liefde en wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] De volmaakte geest heeft het volmaakt goede en ware in eindeloos grote overvloed in zich; daarom kan hij het geestelijk reëel ware en goede zo ongelooflijk snel opnemen. De meer onvolmaakte geest heeft echter niets anders dan misvattingen in zich. Als hij nu met het goede en volkomen ware vooruitgang wil boeken, dan moet hij eerst zijn misvattingen als zodanig erkennen, deze uit zichzelf verwijderen en daardoor in grote armoede vervallen, opdat hij een waarachtig arme van geest wordt. Pas door deze armoede of volslagen geestelijke leegte komt de goddelijke vonk, die het liefdevolle goede is, dan vrij, begint zich steeds meer uit te breiden en vult dientengevolge de vroegere geestelijke leegte met nieuw licht op. Pas in dit licht wordt het opnamevermogen van de geest steeds volmaakter. En zo zien jullie dat het ons gezelschap nogal wat moeite kost om dit aanschouwelijk voorgestelde beeld van de hemel kwijt te raken.
Hoofdstuk 52: De ware armoede van de geest. Het gevaar van de blinde twijfelzucht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Een ander zegt tegen hem: broeder, broeder praat niet zo luid! Heb je op aarde nooit het oude spreekwoord gehoord: als je van de duivel spreekt trap je hem op zijn staart? Nu onze dienaar het zich heeft gepermitteerd deze dubbele grap met ons uit te halen, zou hij wellicht ook op het idee kunnen komen om nog een streep door onze tafelrekening te halen. Daarom denk ik dat we heel rustig en bescheiden over deze landtong naar de tafel moeten gaan, anders zou het kunnen gebeuren dat we met z'n allen hier een kleine hemelse hongerkuur moeten ondergaan. Ik ben van mening: als men in de hemel eigenlijk niet kan zondigen, dan is dat eigenmachtig handelen misschien ook niet helemaal juist. Het zou best mogelijk zijn dat er in de hemel voor ongehoorzame hemelse geesten ook een soort hemelse straf bestaat. Daar weet weliswaar geen sterveling iets vanaf, maar zoals jij en jullie allemaal weten, konden wij op aarde nooit iets concreets over de hemel te weten komen en daarom kunnen wij pas hier wat meer met de daarvoor geldende regels vertrouwd raken. Ik ben van mening dat we hier met de allerheiligste drie-eenheid voor ogen wat berouw moeten tonen, opdat ons onze misstap vergeven moge worden.
Hoofdstuk 53: Verrassingen in de schijnhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] De eenvoudige man zegt: ja mijn lieve vriend en broeder, alles goed en wel, maar één ding moet je niet vergeten, namelijk dat de hemelbode jou heeft opgedragen om deze opgave op te lossen. Wanneer Ik nu met jou mee naar hem toe ga en de bode ziet dat niet jij maar Ik jouw opdracht heb uitgevoerd, zeg eens, ben je er dan vooraf van verzekerd dat hij tevreden over jou zal zijn? Als je Mij kunt verzekeren dat Ik jou geen schade berokken als Ik met je mee ga, dan wil Ik graag doen wat je verlangt. Maar schaden wil Ik je in geen geval, ja, jou zeker niet tegenover de hemelbode in verlegenheid brengen. Hoe denk je hierover?
Hoofdstuk 92: Drie beproevingen om de dienstvaardigheid van de liefde te toetsen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Kijk, de oorzaak daarvan is dat de geestelijke sfeer van het medium onmiddellijk schandelijk omlaag wordt getrokken. Bij het medium heeft dat echter geen moreel kwalijke gevolgen, omdat zijn sfeer meer afgesloten is en omdat elk medium meteen al het mogelijke doet om zo'n gast kwijt te raken.
Hoofdstuk 113: Nog een beeld van de onderste hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Kijk, nu beginnen de leerlingen zich in zichzelf te keren en beginnen God, waarin zij eerder slechts kinderlijk geloofden, werkelijk lief te hebben. Maar dan kan het gebeuren dat God de Heer zich niet dadelijk aandient waardoor onze kinderen sterk aan het twijfelen raken. - Hoe zij echter deze twijfel leren overwinnen, zal het vervolg ons laten zien.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] In de zevende afdeling, waar de kinderen al behoorlijk kunnen praten en hun bevattingsvermogen een merkbaar hogere graad heeft bereikt, worden al beduidend grote, op de Heer betrekking hebbende, geschiedkundige voorstellingen, niet slechts in de vorm van wandplaten, maar vooral dramatisch weergegeven, en dat gewoonlijk op een voor de kinderen zo aantrekkelijke manier dat zij er als het ware zo van onder de indruk raken, dat zij daardoor het gehoorde en geziene bewuster in zich opnemen.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk, de monnikgeest met de sleutel doet als bewoner van dit hemels paradijs de deur open en gelast ons binnen te gaan. Wat denken jullie, zullen we dit bevel volgen of niet? Menig katholiek zou zeggen dat de gehoorzaamheid dat vereist. Maar omdat een ander principe zegt dat men God meer moet gehoorzamen dan mensen, zullen we deze wenk dan ook niet volgen maar fijn buiten blijven. En bovendien zal ik nog de vrijheid nemen deze toren, door hem heel even aan te raken met mijn rechterhand, ogenblikkelijk in nietig stof te veranderen. Maar omdat de sleuteldrager ons niet de volgende woorden bedreigt: als jullie niet ogenblikkelijk naar binnen gaan, zal ik dadelijk met geweld de hand aan jullie doen slaan, moeten wij wel naar de toren toegaan en wel zo ver, dat ik hem met mijn vinger kan aanraken. Nu zijn we bij de toren en zie, hij bestaat al niet meer!
Hoofdstuk 72: Netelige vragen - eerlijk antwoord - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Maar kijk nu ook eens naar de monnik die ons gevangen wil zetten, wat een erbarmelijk verbaasd gezicht hij trekt. En de andere, beter gezinde, gaat naar hem toe en zegt: wel, broeder, wat zeg je dan van dit gebeuren? Kan de duivel zoiets teweegbrengen? De ander zegt: ja, broeder, deze zaak komt me uiterst raadselachtig voor. Tot nu toe heeft geen satan ook maar enigszins vat op deze toren gehad. Ja, hij stond daar als een waarachtig onoverwinnelijke burcht Gods en al de ketters en dienaren van de duivel, die tegenstanders waren van de alleenzaligmakende kerk, hebben daar hun vervloekte asiel gevonden. Geen duivel heeft het ooit gewaagd in de buurt van deze toren te komen. En kijk nu, deze booswicht of wat hij ook mag zijn, heeft de toren met een vinger aangeraakt en op hetzelfde ogenblik is er geen spoor meer van te bekennen. Ik zie nu geen ander middel dan deze drie zo goed en zo kwaad als het gaat buiten dit heilig paradijs te brengen, want anders raken ze nog andere dingen aan en vernietigen die net als de toren.
Hoofdstuk 72: Netelige vragen - eerlijk antwoord - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Jullie zien deze hemel nog in zijn vorige ineengeschrompelde toestand, maar omdat de bewoners van deze hemel naast hun verkeerde inzichten ook een beetje kwaadaardiger zijn, beginnen ze zich nu, na wat te hebben overlegd, tegenover ons op te blazen. Dit opblazen zullen we spoedig in de hele hemel zien gebeuren. Jullie vragen nu hoe zoiets mogelijk is, nadat de bewoners van deze hemel eerst van louter erbarmelijke angst voor ons waren weggekropen. Dat ligt immers reeds in de natuur van elke nog zeer natuurlijk gezinde mens, dat angst en vaak ook verdriet niets anders is dan het zaad voor spoedig daaruit opgroeiende toorn en ten slotte zelfs voor wanhopige driftige roekeloosheid. Want dat zien jullie het beste bij krijgslieden die tegen een vijand te velde trekken. Zij trekken ook met angst en beven de vijand tegemoet. Maar staan ze dan tegenover de vijand en hebben ze enkele duchtige salvo's geïncasseerd, dan gaat hun angst dadelijk over in gloeiende toorn. En als ze met de vijand in een handgemeen verwikkeld raken, dan verdringt een vlammende razernij hun gloeiende toorn, waarbij zo'n eerder voorzichtige krijgsman zich woedend in de grootste gevaren stort.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Jullie zien ook dat hij niet al te ver met zijn sprekende kruisbeeld naar voren durft te komen en dat is al een teken dat deze truc hem niet veel zegen zal brengen. Daarom wendt hij zich nu tot zijn krijgers en geeft hun een teken om te proberen ons met geweldig geschreeuw af te schrikken. Ze beginnen dan ook grote bewegingen te maken en geweldig met hun zwaarden te kletteren en doen net alsof ze ons willen aanvallen. Alleen merken ze dat wij er helemaal niet van schrikken en dus trekken ze zich niet hun aanvoerder weer achter de coulissen terug. Ook onze gasten aan tafel zien dat wij niet erg onder de indruk raken van hun kolossale maaltijd; daarom staat de een na de ander van tafel op. Maar nog is de komedie niet afgelopen. Zo dadelijk zal het tweede bedrijf beginnen en wie van jullie zooloog is, zal veel interesse in deze akte hebben, want ik zeg jullie bij voorbaat dat onze hemelbewoners nu het uiterste zullen wagen en zich in de vorm van allerlei reusachtige dieren zullen presenteren. Maar wij weten dit en daarom zullen we ons ook hierdoor niet laten afschrikken.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26