Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

1346 resultaten - Pagina 28 van 90

...  16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41  ...
[9] Laat het zijn zoals het is, daarover zou men het altijd nog wel eens kunnen worden; maar in de eerste teksten laat hij op de zesde scheppingsdag door God meteen na de uitroep van God 'Laat ons mensen scheppen naar het beeld van God! ' een mannetje en een vrouwtje scheppen, terwijl Hij een aantal teksten verderop het mannetje al veel eerder uit leem heeft gevormd en het vrouwtje pas veellater uit de rib van het mannetje laat ontstaan, waarbij de aarde veel minder gezegend lijkt, er helemaal geen sprake is van de zegening van dit eerste mensenpaar, hun integendeel op straffe van dood en vervloeking van de aarde verboden wordt van een bepaalde boom de vrucht te eten, en de aarde in alle ernst vervloekt wordt na de overtreding van dit gebod en nu slechts doornen en distels zal dragen, en tevens dat de mens moet sterven en zich in het zweet zijns aanschijns zijn brood zal moeten verdienen, -ja, daar is van de zegen die Mozes in de eerste teksten vermeldt, net zoals van de daar eveneens vermelde, grote tevredenheid over de voltooide werken van God geen spoor meer te ontdekken! Ja, zeer goddelijke Vriend, dat is toch wel een moeilijk te begrijpen leer, en men kan er met de beste wil niet uit wijs worden!
Hoofdstuk 161: Cyrenius bekritiseert Mozes' scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[10] Eerlijk gezegd: Wie U, o Heer, bent en wat U leert, geloof ik meer dan rotsvast; maar laat mij wat die tamelijk warhoofdige Mozes betreft liever met rust! Als het U mogelijk is mij daarover enige uitleg te geven, dan zou ik dat graag willen; is dat voorlopig echter volgens Uw orde niet zo eenvoudig, wel, dan maakt dat in ieder geval voor mij weinig of niets uit! Ik en wij allen hebben van U een volmaakt licht en wij kunnen daarom dit andere licht van Mozes best missen. Wat hebben wij aan een leer waarvan wij de oorspronkelijke waarheid niet kunnen begrijpen?! Beter één onderrichtend woord dat begrijpelijk is, dan tienduizend woorden die niemand begrijpt!"
Hoofdstuk 161: Cyrenius bekritiseert Mozes' scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[1] IK zeg: "Volgens de maatstaf van het feitelijke wereldse verstand is jouw opmerking over Mozes nog niet zo kwaad; maar beoordeeld met het verstand van de geest is Mozes heel wat anders dan wat de woordelijke inhoud je zou doen geloven. Overigens verschilt de woordelijke inhoud van de eerste teksten niet zo veel van de latere teksten als jij denkt; want de latere teksten zijn meer een commentaar op de eerdere teksten en geven een nadere beschrijving van de wijze waarop -weliswaar in geestelijke zin - het ontstaan van de mens heeft plaatsgevonden.
Hoofdstuk 162: De schepping van Adam en Eva. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[3] Kijk, alles wat Mozes met zijn scheppingsgeschiedenis zegt en eigenlijk wil zeggen, heeft in de eerste plaats enkel en alleen betrekking op de opvoeding en geestelijke vorming van de eerste mens als zodanig, en slechts in overdrachtelijke zin ook op die van het allereerste mensenpaar.
Hoofdstuk 162: De schepping van Adam en Eva. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] Op welke wijze het ontstaan wat het natuurlijke proces betreft, begrepen moet worden, heb Ik jullie voor zover dat voorlopig voor jullie noodzakelijk is, deze nacht al laten zien. En Mathaël, die heel vertrouwd is met de kennis der analogieën, heeft jullie een dag geleden ook verteld hoe de geschriften van Mozes opgevat moeten worden; en Ik moet jou, vriend Cyrenius, nogmaals zeggen dat je werkelijk erg kort van memorie bent! Wel heb Ik voorheen je geheugen nieuw leven ingeblazen en kun je je daarin nu, als je echt wilt, een beetje vrijer bewegen; maar om jouw twijfel aan de Mozaïsche mensenschepping terecht te wijzen wil Ik je er nog zoveel bij vertellen, dat jij en ook nog vele anderen daaruit kunnen concluderen waar het hier bij deze zaak nu eigenlijk om gaat.
Hoofdstuk 162: De schepping van Adam en Eva. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[10] Zo is het ook met de rib waaruit Eva zogezegd zou afstammen! Deze rib is slechts een teken voor de zaak waar het om gaat, en dat is Adams innerlijke, krachtige liefdeleven. En de rib, als bescherming van dit leven, werd door Mozes in de Schrift ten eerste opgenomen omdat zij het leven beschermt, en zodoende, omdat zij een uiterlijk schild van het leven is, dat ook als beeld voorstelt; en ten tweede omdat later een goede, trouwe en liefdevolle vrouw ook als een bescherming, schild en beschutting van het leven van de man te beschouwen is en daarom symbolisch ook heel goed als een rib van de man gezien kan worden; en ten derde omdat de uitstralende levensether*(* Lorber schreef: ' Aussenlebensaether' , soms' Aussenlebenssphare ' , waarmee bedoeld wordt: een vanuit het lichaam (van mens, dier, plant, planeet) naar buiten tredend etherisch stralingsveld.) voor het innerlijke, natuurlijke leven van de zielook een geweldige bescherming is, zonder welke de mens geen tien seconden lang zou kunnen leven.
Hoofdstuk 162: De schepping van Adam en Eva. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[1] (DE HEER:) "Kijk, op die manier moet Mozes gelezen en met het natuurlijke verstand ook begrepen worden! Zeker is er ook nog een diepere, innerlijke, zuiver geestelijke betekenis, aan de hand waarvan de gehele scheppingsgeschiedenis voornamelijk gezien moet worden als het scheppende werk van God, waarin Hij de mensen zodanig wil vormen, dat zij zichzelf en Hem als hun Alles zullen erkennen en liefhebben. In die sfeer wandelt God geestelijk met Adam en leert Hij hem, geeft hem wetten, tuchtigt hem als hij faalt en zegent hem weer als Adam, of eigenlijk de eerste oermensheid van deze aarde, God erkent, liefheeft en binnen Zijn orde leeft.
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] Ook al gebeurde dat niet zozeer op het materiële vlak, dan gebeurde het toch geestelijk, en dat ook bij nog heel zuivere, onbedorven en hoogst eenvoudige mensen in het natuurlijke heel zichtbaar. Daarom kan men Mozes zelfs op vier manieren lezen en toch steeds goed en zuiver begrijpen.
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[11] Zo is dan Eva voor wat betreft haar tere, lichamelijke wezen ontstaan uit Adams overvloedig uitstralende levensether; en omdat deze levensether zich verspreidt vanuit de omgeving van de ribben en de borstholte en de mens zodoende ver aan alle kanten omgeeft, kon Mozes, die heel goed om wist te gaan met de vergelijkende beeldspraak, Eva heel terecht uit een rib van Adam laten ontstaan, en door God de wond van Adam met het vlees van Eva laten toedekken of daardoor laten vervangen. Want Eva was immers het vlees dat uit de uitstralende levensether van Adam was ontstaan, waarmee God Adam dat, wat hij van zijn uitstralende levensether had afgestaan, vergoedde, en op die wijze de wond toedekte met het voor Adam hoogst aangename vlees van Eva, wat dan eigenlijk ook vlees van Adam was."
Hoofdstuk 162: De schepping van Adam en Eva. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[5] Ten derde: zuiver geestelijk, waarbij de natuurlijke verschijnselen en de tijdelijke vormen en veranderingen daarvan geheel buiten beschouwing worden gelaten. Het gaat daarbij alleen om de geestelijke ontwikkeling van de mensen, die door Mozes heel treffend in de overeenkomstige beelden uit de natuur is weergegeven. Het is de taak van alle godgeleerden, aan wie de innerlijke ontwikkeling van de mensen is toevertrouwd, om dat te begrijpen.
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[7] Beste vriend Cyrenius, nu hoop Ik dat je een betere mening zult hebben over Mozes; of denk je soms toch nog dat Mozes - naar jouw mening zoals bijvoorbeeld een blinde -niet heeft geweten, wat hij schreef?!"
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[11] CORNELIUS gaat verder: "Ik ben ervan overtuigd dat het met de geschriften van Mozes precies zo gesteld is als U ons nu zo duidelijk hebt uitgelegd, en wij mensen zouden wel in staat kunnen zijn de eerste, tweede en derde betekenis door overeenkomstige beschouwingen te achterhalen; want er moet immers wel overeenkomst zijn tussen al het geestelijke en het materiële. Maar wie behalve U heeft daarvoor de juiste sleutel?
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[12] Wat U ons nu hebt uitgelegd, begrijpe wij nu natuurlijk wel; maarbij mijn weten heeft Mozes vijf boeken geschreven. Die hebben min of meer dezelfde stijlen dezelfde geest. Wie kan ze lezen en wie kan ze begrijpen?! Wel, zou het dan niet mogelijk zijn ons daarvoor een heel algemene richtlijn te geven? Ik zal wat mij betreft mij van nu af aan hoofdzakelijk met de heilige Schrift van de Joden bezighouden. Omdat ik mij daarvan een goede kopie uit de tempel heb weten te verschaffen, zou ik ook graag begrijpen wat ik daarin lees.
Hoofdstuk 163: De viervoudige betekenis van de mozaïsche scheppingsgeschiedenis. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[2] Maar wil je tenminste de natuurlijke betekenis van de Schrift beter leren begrijpen dan tot nu toe het geval was, dan moet je zorgen dat je goed vertrouwd raakt met de taal van de Illyriërs, die in haar wortels zeer veel overeenkomt met de Oud-Egyptische taal, welke vrijwel gelijk is aan de oorspronkelijke Hebreeuwse taal. Zonder die talenkennis zul je het door Mozes geschrevene nooit helemaal goed lezen en daardoor zelfs de woordelijke betekenis niet goed begrijpen. Als je echter de daarin voorkomende aardse beelden al niet begrijpt, hoe zou het je dan wel vergaan met de daarin verborgen geestelijke betekenis ook al had je duizenden regels en aanwijzingen?
Hoofdstuk 164: De sleutel tot geestelijke geschriften. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
[8] Als jij dit nu hopelijk toch hebt begrepen, dan zul je nu ook wel weten wat jullie allen, wanneer je door Mij uitgezonden zult zijn, de volkeren moeten prediken. Heb God, jullie eeuwige Vader , boven alles lief en je naaste als jezelf, en houd je aan de geboden die God door Mozes aan alle mensen heeft gegeven, dan is dat reeds Mijn gehele leer die je aan de volkeren moet prediken; meer is niet nodig.
Hoofdstuk 164: De sleutel tot geestelijke geschriften. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 4)
...  16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41  ...