Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

453 resultaten - Pagina 30 van 31

...  6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31
[73] Dat was het zaad der liefde, want de ene liefde ontving de andere; de liefde der massa ontving die uit de aanblik van Gods hart, werd daarmee een en werd zwanger. En dat is de geboorte van de ziel; door deze zoon is de mens Gods beeld.
Hoofdstuk 26: Van de planeet Saturnus. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[35] In het lichaam der natuur is de aansteking geschied en uit dit lichaam waren ook de Engelen geschapen en wanneer zij zich niet in hun over­moed verheven en zichzelf aangestoken hadden, dan waren hun lichamen eeuwig in de stille en onbegrepen zachtmoedigheid gebleven, zoals het geval is met de andere vorstenrijken der Engelen buiten deze wereld; hun geest zou zich eeuwig in het lichaam der zachtmoedigheid geopenbaard hebben, zoals het geval is met de heilige drievuldigheid in het lichaam van God, en hun ingeboren geest zou met de heilige drievuldigheid één hart, één willen, en één liefde geweest zijn, want daarom waren zij ook in het lichaam van God, tot vreugde van de Godheid geschapen. Lucifer echter wilde zelf de machtigste God zijn, ontstak zijn lichaam, wekte daarin de scherpe geboorte Gods op en stelde zich tegenover het lichte hart van God met de bedoeling om met zijn scherpte daarin te heersen, hetgeen toch onmogelijk was. Toen hij tegen liet recht van de Godheid in opstand kwam en zich aanstak, toen verhief zich ook de scherpe geboorte in het lichaam des Vaders tegen hem en nam hem als een toornige zoon in de scherpe geboorte gevangen en daarin voert hij nu zijn eeuwige heerschappij.
Hoofdstuk 24: Van het samenstellen der sterren. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[38] En datzelfde nieuwe lichaam is het water des levens, hetgeen ontstaat, als het licht door de toorn heendringt en de Heilige Geest is de vorm­gever daarin. De Hemel is de scheiding tussen de liefde en de toorn en is ook de plaats, waar de toorn zich in liefde verandert. Wanneer gij nu naar de zon en de sterren kijkt, moet gij niet denken, dat zij de reine God zijn, en gij moet u niet voornemen hen iets te bidden of te smeken, want zij zijn de heilige God niet; zij zijn de aangestoken geboorte van Zijn lichaam, waar liefde en toorn met elkander worstelen. De heilige God echter is in het midden van al deze dingen in zijn Hemel verborgen, en gij kunt Hem niet zien noch begrijpen; de ziel en de siderische geboorte begrijpt hem half, want de Hemel bevindt zich tussen de liefde en de toorn en diezelfde Hemel is overal, ook in uzelf. En wanneer gij nu den heiligen God in Zijn Hemel aanbidt, dan aanbidt gij Hem in de Hemel, die in u zelf is, en diezelfde God breekt met Zijn licht en daarin de Heilige Geest, door uw hart heen en doet uw ziel in een nieuw godslichaam, dat met God in zijn Hemel heerst, herboren worden. Want het aardse lichaam, dat gij draagt, is één lichaam met geheel het ontstoken lichaam dezer wereld, het lichaam komt ook overeen met geheel het lichaam dezer wereld. Er is geen onderscheid tussen de sterren en de diepte, alsmede tussen de aarde en uw lichaam, want het is alles één lichaam. Alleen dat onderscheid is er, dat uw lichaam een zoon is van het heelal en daarmede ook gelijkenis heeft. Zoals elk nieuw lichaam dezer wereld wordt geschapen in zijn Hemel, zo wordt ook uw nieuwe mens in zijn Hemel geboren, want alles is één Hemel, waarin God woont, en waarin de nieuwe mens woont en dat kan niet van elkander gescheiden worden.
Hoofdstuk 24: Van het samenstellen der sterren. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[41] Ik weet wel, wat de duivel van plan is, want het deel van de ernstige en strenge geboorte, waar liefde en toorn tegenover elkander gesteld zijn, kijkt hem in het hart. Wanneer hij met zijn grimmige en helse verleiding komt, als een vleiende hand, dan begint hij met zijn toorn in het gedeelte waar de strenge geboorte zich bevindt en daar staat hij tegenover de Hemel, daar wordt de schone bruid aanschouwd. Hij steekt door de oude mensen heen met de bedoeling om de nieuwe te verderven. Wanneer zich echter een tegen hem verzet, dan wijkt de helle­hond en dan is de nieuwe mens veilig, hoe ook de hellehond in de siderische geboorte aan de ingang van zijn hol te keer gaat. Ik denk echter, dat het wel spotters zal verwekken, als ik zeg, dat ik mij gesteld zie tegenover de schranderste duivel. Zij zullen wel zeggen dat ik door mijn eigen waanwijsheid de Godheid wil uitpluizen. Ja, beste spotters, gij zijt wel gehoorzame zonen van de duivel, gij moogt gerust met de kinderen van God spotten, als zou ik de Godheid in mijn vermogen zo diep kunnen doorgronden; als de Godheid niet in mij ge­stalte had genomen, zoudt ge denken, dat ik dan sterk genoeg zou zijn om weerstand te kunnen bieden?
Hoofdstuk 24: Van het samenstellen der sterren. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[18] Begrijp deze hoge dingen goed! Iedere ster heeft haar bijzondere eigen­schap, hetgeen gij aan de bloeiende aarde kunt zien en de Schepper heeft het oude ontstoken lichaam daarom door middel van zo vele en velerlei krachten weer opgebouwd en levend gemaakt, opdat zich in dit oude leven in toorn, weer een nieuw leven zou openbaren. De Hemel werd afge­sloten opdat het nieuwe leven alle krachten en werking zou hebben, als het oude eenmaal vóór de tijd des toorns bezeten had, en opdat het met de zuivere Godheid buiten deze wereld van een zelfde kwaliteit zou zijn en met de Godheid buiten deze wereld één heilige God zou wezen. De nieuwe geboorte ten tijde van de schepping ware ook zo stralend schoon geweest, als de mens niet was verdorven en daardoor de gehele natuur, zodat God de akker moest vervloeken, waar de mens greep naar de vrucht van het oude lichaam, daar bleef voor hem de vrucht van het nieuwe lichaam in zijn Hemel verborgen, en de mens moet haar nu met het nieuwe lichaam aanschouwen en kan haar met het natuurlijke lichaam niet genieten. Ik zou er wel van willen eten, maar ik kan ze niet bereiken, want de Hemel is de afsluiting tussen het oude en het nieuwe lichaam, ik moet daarnaar blijven smachten, totdat ik in dat andere leven zal zijn, en nu mijn dierlijke lichaam de toornappel van moeder Eva te eten geven.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[20] Toen God het lichaam dezer wereld in twee dagen in de juiste vorm had gebracht en de Hemel had gesteld als een scheiding tussen de liefde en de toorn, toen drong op de derde dag de liefde dwars door de Hemel heen in de toorn, waardoor het oude lichaam in de dood zich bewoog en zich in siddering gereed maakte tot een geboorte. De liefde is gloeiend heet en steekt de vuurbron aan en wringt zich in de harde en koude sub­stantie van de verstarde dood, totdat de zure zelfstandigheid op de derde dag wordt verhit, waardoor dan de zure aarde beweeglik wordt. Zo stond alles in de vuurschrik tot aan de vierde dag, toen het licht van de zon werd ontstoken en het ganse lichaam sidderde in barensweeën als een barende vrouw.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[22] Toen nu echter het licht van de zon aangestoken werd, kwam de naastbij­zijnde kring om de zon in een vuurschrik te staan, want het licht van de zon werd in het water zichtbaar en de bitterheid uit het water voer in de vuurschrik mede uit. Het licht was er vlug bij en greep de vuurschrik vast als een gevangene en zo werd zij lichamelijk. Hierdoor is in de eerste omgang de planeet Mars ontstaan, wiens kracht zich bevindt in de bittere vuurschrik, want hij is een vechtersbaas, een doder en een onstuimige als een vuurstraal; daarbij is hij een heftige en giftige vijand der natuur, door wiens opwaken en geboorte in de aarde allerlei vergiftige en boze vormen ontstaan zijn. Daar echter de hitte in het middelpunt van het lichaam zo machtig groot was, straalde zij ook zo ver van zich af en opende de kamer des doods door haar aansteking van het licht zo ver, dat zij (de zon) de grootste ster werd.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[28] Ja, beste lezer, ik weet wel hoe de astrologen hierover denken, ik heb ook een paar regels uit hun geschriften gelezen en ik weet wel hoe zij de loop van de zon en de sterren beschrijven; ik veracht het ook niet, want ik houd het merendeel voor goed en juist. Dat ik enigszins anders schrijf, doe ik niet uit een waan of een wil, omdat ik twijfel of het wel zo is; ik mag geen twijfel hebben daaromtrent, en zo kan geen mens mij daarin onderrichten. Ik heb mijn wetenschap niet door studie; weliswaar heb ik over de stand en plaatsing der zeven planeten in de astrologische boeken gelezen en ik vind ze ook zeer juist, maar de oorsprong waaruit zij zijn voortgekomen, kan ik niet door mensen te weten komen, omdat zij het niet weten. Ik ben er ook niet bij geweest, toen God ze geschapen heeft. Wijl mij echter in mijn geest de deur der diepte en de poort van de toorn, alsmede de kamer des doods door de liefde Gods ontsloten zijn geworden, zo kan de geest daarbinnen schouwen. In verband daarmede zie ik, dat de geboorte der natuur heden nog is en zich openbaart, als in de aanvang en dat alles, wat in deze wereld opgaat, hetzij mensen, dieren, bomen, kruid, gras, erts of wat nog meer, alles in zulk een hoedanig­heid en vorm opgaat en alle leven, zowel boos als goed, neemt zijn oor­sprong evenzo. Want dat is het recht van de Godheid, dat alle leven in het lichaam Gods op eenzelfde wijze tot aanzijn komt, en hoewel het door menigerlei vorming geschiedt, het leven heeft toch maar één oorsprong.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[29] Deze waarheid zie ik niet met stoffelijke ogen, maar met de ogen, waarin bij mij het leven geboren is en daar staat voor mij de poort naar de Hemel en de hel open en de nieuwe mens kijkt midden in de siderische geboorte, want voor hem staan zowel de binnenste als de buitenste poort open. Aangezien die nieuwe mens zich nog bevindt in de oude mens van toorn en dood, en in zijn Hemel, daarom kijkt hij door beide heen; op deze wijze ziet hij ook de sterren en de elementen, want in God is geen afscheiding tussen het oude en het nieuwe, het oog van God ziet alles. Als mijn geest niet zag door middel van Zijn geest, dan zou ik blind zijn, maar aange­zien ik de poort Gods in mijn geest ontwaar en ook het streven bezit om die te bereiken en binnen te gaan, daarom zal ik schrijven over wat ik aanschouw, en zal mij aan geen menselijke autoriteit storen. Nu moet u niet denken, dat mijn oude mens een levende heilige of een Engel is; o neen, hij bevindt zich met alle mensen in het huis van de toorn en de dood en is nog een altijd durende vijand van God; hij staat nog te midden van zijn zonden en boosheid evenals alle mensen en hij is nog vol gebreken en tekortkomingen.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[42] Alzo is op de vierde dag in de angstgeboorte dezer wereld in het midden van deze wereld de zon opgegaan en staat op haar eeuwige lichamelijke plaats stil, want zij kan zich geen andere plaats kiezen of zich op een andere plaats neerzetten. Zij is het enige natuurlijke licht in deze wereld en buiten haar is er geen ander licht in het huis des doods. En of het nu al lijkt alsof de andere sterren ook helder licht afstralen, toch is het niet zo; zij nemen deze glans allen van de zon, zoals spoedig hieronder volgt. De ware geboorte van de zon en de planeten is geschied als volgt: Toen de Hemel als afscheiding werd gesteld tussen het licht van God en de aangestoken verwording van het lichaam dezer wereld, toen was het lichaam van deze wereld een duister dal en had niet het licht, dat in het buitenste lichaam buiten de Hemel geschenen had. Alle krachten stonden daar als in de dood gevangen en gingen zo hevig tegen elkaar te keer, dat in het midden van het lichaam hitte ontstond. Toen het gebeurde dat de angstige geboorte in de hitte kwam te staan, toen brak de liefde in het licht van God door de Hemel der scheiding heen en stak de hitte aan. Toen ging in de hitte, in het water, of het vet in het water het schijnende licht op en het hart van het water ontstak zichzelf en dat is in een ogenblik gebeurd. Toen het licht het lichaam goed had omvat, is het lichaam daardoor in een tamelijk zachtmoedige toestand veranderd, zodat het niet meer in die verschrikkelijke angst behoefde te zijn.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[62] Daar bevindt zij zich nu en is van de zelfde kwaliteit als de levensgeest in het hart en is een koninklijke stoel voor de geest van het hart; tot zover dringt de geest van 's harten kracht door en daar wordt zij erkend. Het brein zetelt in de strenge geboorte en is in zijn eigen lichaam de zachte kracht van het hart. Dat beduidt met recht de nieuwe wedergeboorte, die te midden van de omstrEngeling des doods en des toorns, in zijn Hemel opnieuw tot aanzijn komt en door de dood heen in het leven dringt. Daar wordt de geest of de gedachten weer een geheel scheppende persoonlijkheid door het aansteken en bewust worden van alle krachten, hetgeen ik in de mens de dierlijke geboorte (de geboorte van de ziel) noem. En wanneer de nieuwe geest in het brein algeheel verdierlijkt is, dan gaat hij weder terug naar zijn moeder, het hart en dan staat hij als een vol­maakte geest of wil, of als een wedergeboren persoonlijkheid, die in een mens wordt genoemd de ziel.
Hoofdstuk 25: Van het gehele sterrenlichaam, dat is de gehele astrologie of het gehele lichaam dezer wereld. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[1] Saturnus, de koude, scherpe en strenge, zure heerser heeft zijn aanvang en afkomst niet van de zon, want hij heeft de kamer des doods in zijn macht en hij is uitdroger van alle krachten, waardoor de lichamelijkheid ontstaat. Zoals de zon is het hart van het leven en de oorsprong van alle geesten in het lichaam dezer wereld, zo is Saturnus,het begin van alle lichamelijkheid en tastbaarheid; in de macht van deze twee planeten staat het gehele lichaam dezer wereld en er is geen schepsel, of maaksel, of ander ding in deze wereld, dat niet afhankelijk is van deze twee machten. Saturnus vindt zijn oorsprong in de ernstige, zure en strenge angstig­heid van het gehele lichaam dezer wereld, want toen ten tijde van de ontsteking des toorns, het licht in de uiterlijke geboorte dezer wereld, de geboorte der natuur of bevattelijkheid, het opstijgen der geboorte uit alle Oergeesten, uitdoofde, toen stond de zure hoedanigheid in haar scherpste en strengste geboorte en trok de werking van alle Oergeesten geheel en al zuur en hevig tezamen.
Hoofdstuk 26: Van de planeet Saturnus. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[4] Daar echter het hart of de kracht van de zon de angstige geboorte of hoedanigheid van grimmigheid en toorn niet afsluiten of matigen kon, stond deze gehele omgeving in gruwelijke angst, als een vrouw in barens­nood, en kon geen hitte verwekken wegens de verschrikkelijke koude en zuurheid. Waar evenwel de beweeglijkheid begonnen was door de kracht van de verborgen Hemel heen, daar kon de natuur niet rusten, maar zij maakte zich sidderend gereed tot scheppen en deed uit de geest van de scherpte de zure koude en strenge zoon geboren worden, de ster Saturnus. De geest van de hitte kon zich niet ontsteken, waaruit het licht en uit het licht door het water, de liefde en zachtmoedigheid ontstaat, doch het was een geboorte van strenge, koude en hevige grimmigheid, die is een ver­droger, een vernietiger, en een vijand van de zachtheid. Die geboorte is het, die in de creaturen het harde gebeente vormt. Saturnus is niet aan zijn plaats gebonden, zoals de zon, want hij is niet een stoffelijke plaats in de ruimte der diepte, maar hij is een zoon, die uit de kamer des doods, uit de ontstoken, harde en koude angst geboren is, en hij is nu een bewoner van de ruimte, waarin hij rondloopt, want hij heeft zelf een stoffelijk lichaam, zoals een kind, wanneer het uit de moeder geboren wordt.
Hoofdstuk 26: Van de planeet Saturnus. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[6] Waarom hij echter van uit God de strenge geboorte is opgegaan en wat zijn taak is, zal ik nader vermelden bij de omloop der planeten. Zijn hoogte kan men eigenlik niet goed te weten komen; ik voor mij meen, dat hij tussen Jupiter en de algemene sterren in het midden van de diepte staat, want hij is het hart van de lichamelijkheid der natuur. Evenals nu de zon* het hart van het leven is en de oorsprong der natuur­geesten, zo is Saturnus het hart en de ooi sprong van alle lichamen en vormen in de aarde en op de aarde en in het gehele lichaam der wereld. En zoals bij de mens de schedel een omvatter en omsluiter der hersenen is, waarin de gedachten tot ontwikkeling komen, zo is de saturnale kracht een omvatter, verdroger en vasthouder van alle lichamelijkheid en tastbaarheid. En evenals Jupiter, de openbaarder en schepper der zacht­moedigheid, staat tussen de grimmige Mars en de strenge Saturnus, en de zachtheid in de schepselen doet geboren worden, zo ontstaat ook het leven en het doel van alle creaturen tussen deze beide zelfstandigheden, zo ook het nieuwe lichaam dezer wereld, alsook de nieuwe mens, waar­over gij zult kunnen lezen bij de beschrijving van de mens.
Hoofdstuk 26: Van de planeet Saturnus. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[25] Let eens op: Het zaad in de mens wordt net zo geboren, als de wonderlijke afmetingen en verschijning in haar strijd en opgang in de eeuwigheid is geboren. Want het menselijke vlees vertegenwoordigt het lichaam van God, dat geboren is uit de zes andere Oergeesten, waarin zich steeds weer de zes geesten ontwikkelen, waardoor vormen en lichamen ontstaan. Het hart van God of de heerlijke zuivere Godheid openbaart zich in het mid­den van dat lichaam, waarin het levenslicht opgaat. Men kan in het menselijk lichaam drie gebieden onderscheiden aangaande de geboorte. Elk staat afzonderlik en toch zijn zij niet gescheiden, doch zijn één; de mens is een drie-eenheid dus, evenals de Godheid. Het vlees leeft niet op zichzelf, maar het is dood en dom; als de geest ophoudt het bekwaam te besturen, is het dadelijk 'n dood ding, dat ver­rotten en verstuiven moet.
Hoofdstuk 26: Van de planeet Saturnus. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
...  6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31