Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

167 resultaten - Pagina 4 van 12

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12
[23] Maar U bent niet bang voor de wet en nog minder voor de mensen en Uw daden, waar wij al veel van gehoord en die we gedeeltelijk zelf meegemaakt hebben, getuigen dat alle machten en krachten van deze wereld en ook die van de hemelen aan Uw wil onderworpen zijn; wij moeten dus bij onszelf wel geloven dat U Degene bent, die U gezegd hebt te zijn, zoals U ons reeds in de tempel en nu hier weer uiteengezet hebt, overeenkomstig alles wat de profeten over de komende Messias voorspeld hebben.
Hoofdstuk 85: De Heer en de pas bekeerde priesters (30.1.1861) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[14] Kijk, dat is dan nu het ene nuttige doel van de hoge bergen, uiteengezet met betrekking tot de gehele aarde! Maar daarnaast hebben de hoge bergen en evenzo hun sneeuwen ijs een aantal andere doelen, die door de latere natuurkundigen ook ontdekt zullen worden; maar voor jullie is het nu nog niet de tijd om in alle geheimen van de natuurlijke wereld ingewijd te worden; en al zou Ik ze jullie vertellen en verklaren, dan zouden jullie ze niet vatten, omdat de nodige voorbereidende kennis jullie daarvoor ontbreekt.
Hoofdstuk 107: Het doel van de bergen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[21] De huidige hoofdman, die door jullie de hoogste macht in handen heeft en helemaal handelt zoals hem door Rome is toegestaan, is op zijn eigen voordeel uit en stelt dan ook zulke verordeningen op, dat hij beslist nooit tekort komt; maar het volk weeklaagt en vervloekt in hun hart de Romeinse overheersing en tirannie. De zaak zit precies zo in elkaar als Ik je nu uiteengezet heb, en nu is de vraag wie er bij deze handeling eigenlijk tot een straf veroordeeld moet worden.
Hoofdstuk 110: De Heer bevrijdt gevangen kinderen uit de handen van Romeinse soldaten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[9] Hierop verklaarde Ik de verborgen geest van de psalm op de manier alleen wat uitgebreider -zoals dat nu tussen haakjes kort en gemakkelijk te begrijpen uiteengezet is. Daarmee was de waard heel tevreden en dankbaar, en alle anderen ook, want zij merkten dat het volledig overeenstemde met wat Ik hun reeds bij andere gelegenheden in begrijpelijke woorden had voorspeld over het lot van Mijn leer en over de verre toekomst.
Hoofdstuk 121: De bezichtiging van het oude koningshuis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[8] Weliswaar zal het de zielen daar ook vergund zijn zichzelf te veranderen; maar dat zal daar, bij zielen die diep in de wereld weggezakt zijn, vaak buitengewoon lang duren en tenslotte zal er toch maar weinig met zekerheid bereikt worden. Want de liefde is het leven van de ziel. Als deze geestelijk en derhalve volgens Gods orde goed is, dan heeft de zielook een waarachtig en volmaakt leven in zichzelf en leeft volkomen in grote helderheid eeuwig voort, en dat is dan al een echt eeuwig leven; maar als de liefde in de ziel materieel is en dood,omdat ze gericht is, dan is ook het leven van de ziel gelijk aan die liefde in haar .
Hoofdstuk 122: De Heer verklaart psalm 93 - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[10] Om deze redenen, die Ik je nu uiteengezet heb, is het voor Mij wel gemakkelijk om het zieke lichaam van een mens te genezen, maar niet tegelijk ook een zieke en duistere ziel. Ik genees de zielen ook wel, maar alleen door Mijn leer, wanneer ze die gelovig aannemen en daar vervolgens hun willen en handelen naar richten. Maar wie dat wil, heeft zich met een dergelijke vaste wil Mijn geest al eigen gemaakt en daardoor een toereikende levenskracht in zichzelf, die hij met het volste recht de zijne kan noemen, ook al ziet hij in dat het toch alleen Mijn kracht in hem is die handelt en heerst.
Hoofdstuk 126: De hoofdman van Bethlehem komt naar de Heer toe - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[1] Ik zei: 'Ja, ja, Mijn zeer oprechte vriend, jij zou met je scherpe opmerking helemaal gelijk hebben, wanneer de zaken tussen God en de mensen er zo voor stonden als jij vanuit jouw opgedane ervaringen uit naam van de hele mensheid nu voor Mij uiteengezet hebt; maar de zaken liggen heel anders en zodoende heeft jouw scherpe beschrijving van de verhouding tussen God en de mensen geen andere oorzaak dan een volslagen gebrek aan kennis van die verhouding tussen God en de mensen.
Hoofdstuk 128: De verhouding tussen God en de mensen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[12] En kijk, daarin is dan ook het vermogen om vooruit te zien van een vrijere en zuiverder ziel gelegen, niet alleen wat betreft hetgeen haar direct aangaat, maar ook wat betreft datgene wat buiten haar in de wereld zal gebeuren, ontstaan en plaatsvinden. Een dergelijke ziel die zuiver, verfijnd en helder ziet en voelt, kan zich namelijk het verband tussen alle omstandigheden, voorwaarden en oorzaken, die allang aanwezig zijn met betrekking tot de komende gebeurtenissen, onverhuld en dus ook als het ware plastisch voltooid voor de geest halen, wat bij een onvrije en nog zeer materiële zielonmogelijk het geval kan zijn. Zo heb ik je nu op geheel natuurlijke wijze helder uiteengezet, in welke toestand jouw ziel en die van je broer zich in jouw droom bevonden, en hoe, en waarom!
Hoofdstuk 135: Raphaël spreekt over het wezen van de droom - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[5] Uit deze vereniging ontstaat vervolgens de ware levensvrucht, waarvan de rijping in het volle levenslicht van God boven al het aardse verheven is. Dat een mens zich in dat geval dan ook in het helderste schouwen en het helderste bewustzijn bevindt van alles in de hele geestenwereld alsook in de hele materiële schepping, zal wel niemand betwijfelen, die nu met enige aandacht nadenkt over wat ik uiteengezet heb in een vergelijking met de orde waarin een plant groeit. -En nu heb ik gesproken, en jij hebt het recht om daarop te reageren.'
Hoofdstuk 137: Raphaël maakt zich als geest bekend - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[8] Rafaël zei: 'O zeer zeker ben ik dat, want ieder mens die volgens Gods wil en orde leeft, heeft de levensmacht en kracht van God in zich, is derhalve een kind van God en kan in alle waarheid en helderheid 'heilige Vader' tot God roepen. En wie dat doet en doen kan, zal ook wel heel veel van de ene en enig ware God in zich hebben, niet alleen voor deze tijd, maar voor de eeuwigheid!
Hoofdstuk 146: De vraag naar het wezen van Raphaël. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[8] Eén van hen zei: 'Meester! U had daar in de synagoge een eigenaardige lering gegeven over het eten van uw vlees en het drinken van uw bloed en hebt dat zo naar voren gebracht dat niemand het eeuwige leven van zijn ziel zou kunnen ontvangen, als hij niet het vlees van uw lichaam zou eten en het bloed daarvan zou drinken. Toen vreesden wij dat u krankzinnig werd en toen hebben wij ons dan ook teruggetrokken omdat wij niet de naam wilden krijgen leerlingen van een krankzinnig geworden profeet te zijn. Maar toen wij u korte tijd geleden in Jeruzalem op het feest in de tempel terugvonden en ons er met eigen ogen en oren van overtuigden dat u net zo wijs en machtig was als wij u vroeger al hadden leren kennen, toen geloofden wij dan ook weer in u en toen u nu door dit plaatsje van ons trok en wij u wel herkenden, kwamen wij nu dan ook vol vertrouwen naar u toe en hebben u onze nood voorgelegd. Als u ons kunt en wilt helpen, dan zullen wij ons niet ondankbaar betonen; maar als u dat nu niet kunt en wilt, om de reden die u ons uiteengezet hebt, denk dan aan ons als u ons daarvoor geschikt en waardig acht!'
Hoofdstuk 160: Over godsdienst en zinvol bidden (15.5.1861) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[18] Wanneer die behoefte tenslotte steeds algemener wordt en de mensen geen genoegen meer nemen met het pure autoriteitsgeloof, dat aldoor een oorzaak van het duistere en trage bijgeloof is, dan is ook de tijd gekomen om hun een groot en tastbaar levenslicht vol helderheid en waarheid te geven.
Hoofdstuk 162: De ordening in Gods huishouding - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[5] Daarop zei Simon Juda: 'Heer, wij herkennen hierin nu wel Uw orde, die met betrekking tot de volledige wilsvrijheid van de mensen der aarde ook geen andere richting kan nemen dan U ons nu, en ook al bij andere gelegenheden, zij. het niet zo openlijk, uiteengezet hebt; maar voor de mensheid zien wij daar in het algemeen nog lang geen gouden levensvruchten uit voortkomen! Maar omdat het nu eenmaal zo moet zijn, om deze aarde uiteindelijk om te vormen tot een ware levensschool voor Uw kinderen, zij het dan ook zoals Uw wijsheid het zal toelaten!
Hoofdstuk 163: Over de wederkomst van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[2] Kijk, o goede heiland, Heer en Meester, in wat U zei hebt U ons zo uiterst duidelijk uiteengezet hoe schadelijk het epicurisme voor het leven van de ziel is, dat wij dan ook allemaal het vaste besluit genomen hebber/ om ons daar voor altijd van te onthouden! Maar behalve Epicurus hebben wij ook nog een andere wijze van een heel andere richting; dat is Diogenes van Sinope, die de hele wereld en haar bekoringen, schoonheden en schatten en zelfs dit aardse leven diep verachtte.
Hoofdstuk 184: Het verschil tussen epicuristen en cynici in geestelijk opzicht - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[9] En als jullie verzoek aan ons iets heeft wat tegen Gods wetten indruist staan jullie samen met je hele tempel en al jullie hoge priesters in onze ogen veel lager dan de dieren! Ik heb jullie nu helder en openlijk uiteengezet hoe het nu met ons gesteld is, en waarom, en jullie zullen dan hopelijk ook begrijpen hoe jullie je tegenover ons dienen te gedragen, als jullie bij ons een of ander waar en goed doel, waarnaar jullie streven, willen bereiken.'
Hoofdstuk 208: Roclus en de twee tempeldienaren (27. 7.1861 ) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12