Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

1367 resultaten - Pagina 33 van 92

...  21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46  ...
[6] Als jullie dat nu begrijpen, moet je er vooral naar streven om het rijk Gods in jezelf levend en volop actief te laten worden, dan zullen jullie ook weer de genoemde wetenschap der overeenstemmingen tussen materie en geest verkrijgen, anders zullen jullie nooit Mozes of een andere profeet in de diepte van de levende waarheid kunnen begrijpen, en daardoor in jezelf genoodzaakt zijn om tot ongeloof, allerlei twijfels en zonden te vervallen. Want als een blinde op een weg loopt waar een heleboel stenen liggen, zal hij dan kunnen voorkomen dat hij onder het lopen nu eens tegen de ene en dan weer tegen de andere steen stoot en daarbij heel vaak valt? En als er onderweg ergens een afgrond opdoemt, hoe zal hij zichzelf ervoor hoeden dat hij er niet bij de volgende stap in stort en daar onvermijdelijk de dood vindt?
Hoofdstuk 93: Over de wetenschap der overeenstemmingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Als Mijn leer op die manier onder de mensen gebracht zal zijn die van goede wil zijn en een levend geloof zullen hebben, en minstens eenderde deel van de mensen die vernomen zullen hebben, zal Ik ook hier en daar persoonlijk en lichamelijk zichtbaar* (* In het verheerlijkte geestelijk lichaam; zie vers 2) tot diegenen komen die Mij het meest liefhebben en het grootste verlangen naar Mijn wederkomst en ook het volle en levende geloof daarvoor zullen hebben.
Hoofdstuk 94: De wederkomst van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Deze zei (Judas Iskariot): 'Heer en Meester, U hebt nu in duidelijke beelden gesproken, wij hebben die ook begrepen, en iedereen weet nu nog overtuigender dan eerst wat hij moet doen om tot het rijk Gods in zichzelf te komen; maar desondanks is het toch geen gemakkelijk werk om datgene in zichzelf tot levende kracht te bewegen, wat in de mens nog even onbeweeglijk rust en sluimert als de kiem in een zaadkorrel. Die moet eerst in goede aarde gelegd worden en volledig afsterven, opdat de alles tot stand brengende geest in de kiem kan ontwaken en zijn eigen activiteiten kan gaan ontplooien volgens de in hem wonende intelligentie; want uit een zaadkorrel, die droog in een schuur ligt, groeien ondanks het mooiste voorjaar en de mooiste zomer nooit een halm, een aar en rijpe korrels!'
Hoofdstuk 100: Over de juiste weg naar het juiste doel Verkeerde en juiste ontwikkeling van het verstand. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[15] Zijn troon is de zuivere liefde, en Zijn over alles stralende glans is de eeuwige, levende waarheid; aan wie in Hem gelooft, Hem boven alles liefheeft en Zijn geboden houdt, geeft Hij vanuit Zichzelf het eeuwige leven.
Hoofdstuk 105: De Indo-joden doen verslag van het doel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[14] Ik zei: 'Vrouw, bemoei je niet met wat Ik voor jullie doe! In de wijn die de wijnstok jullie geeft zit wel een verdovende en de mens verontreinigende geest, die de ziel niet verlicht maar wel verduistert. Maar in de wijn die Ik jullie hier uit de hemelen geef, bevindt zich de geest van de ware en levende liefde en wijsheid; want die is eigenlijk Mijn woord en Mijn wil. Daarom moeten jullie die ook zonder enige vrees of schroom drinken, opdat jullie de kracht krijgen om in jullie land in Mijn naam de andere mensen Mijn woord en Mijn wil bekend te maken!'
Hoofdstuk 108: Over de kracht van de geest (13.1.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[14] Ik zei: 'Jij bent op zich werkelijk een wijs man en goed thuis in de Schrift van Mozes, de letter ken je wel, en het woord is je niet vreemd; maar de ware, alles levend makende geest, die in het woord verborgen is, is je nog vreemd, zoals die reeds lang voor de Babylonische gevangenschap alle Joden vreemd is geworden. Daarom houd jij je nog aan de dode schors; maar het wezen en de werkzaamheid van het levende merg in het inwendige van de boom is jou vreemd. Als je de oude schors van een boom beschadigt, zal dat het leven van de boom geen enkele merkbare schade toebrengen; maar als je het merg van een boom beschadigt, zal dat een zonde tegen het leven van de boom zijn, omdat de boom daarna zal verdorren en derhalve zal sterven.
Hoofdstuk 109: De ware sabbatsheiliging - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[21] Ik zei: 'Alles is gemakkelijk en zeker voor elkaar te krijgen, als men er maar het juiste hulpmiddel voor heeft en het dan ook op de juiste manier gebruikt. Zo kan een mens ook snel en gemakkelijk de geest in zichzelf volledig wekken, als hij daar het juiste middel voor heeft en het ook op de juiste wijze toepast. Dat juiste middel nu is de ware, reine en daadwerkelijke liefde voor God en derhalve ook voor de naaste.
Hoofdstuk 116: Het vreugdemaal bij Kisjonah - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Met de volle liefde nadert de mens God echter steeds meer, hij wordt vertrouwelijk met Hem en verlangt naar Hem, en wordt zodoende steeds meer vervuld van de geest Gods; want de voortdurend toenemende en vertrouwelijker wordende liefde voor God is de ware en levende geest Gods in de mens en de geest van het eeuwige leven in de ziel. Daarom is een zondaar die zich uit liefde voor God bekeert, God dan ook meer nabij en Hem liever dan negenennegentig zeer godvrezende mensen, die nog nooit tegen een wet hebben gezondigd en als rechtvaardigen zodoende nooit boete hebben hoeven doen.
Hoofdstuk 129: God vrezen en God liefhebben - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Ik zei: 'Juist onder deze omstandigheden die voor het vissen het meest ongunstig zijn, heb Ik jullie mee naar buiten genomen, om jullie de macht van het levende geloof te tonen. Neem de oude netten, die daar aan de hekken langs de oever hangen, en klim in de twee oude boten die hier aan de oever liggen, werp de netten in het water en wees gelovig, dan zullen we in korte tijd een grote hoeveelheid van de beste vissen krijgen!'
Hoofdstuk 131: De rijke visvangst - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[12] Onthoud echter goed dat het altijd gemakkelijker is om de mens over een of andere kwestie iets op het gebied van zijn kennis mee te delen, dan zijn gemoed te bewegen tot een vast, onwankelbaar geloof! Daarom moeten jullie ook veel meer streven naar het vestigen van een levend geloof dan naar louter kennis; want in kennis alleen is het leven niet, maar wel in het zuivere en door de werken der liefde levende geloof.
Hoofdstuk 132: De Heer geeft aanwijzingen voor het verkondigen van Zijn - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] De waard zei: 'Beste vrienden, daar hadden jullie echt niet zoveel woorden voor hoeven te gebruiken; want ik zal direct voor alles laten zorgen. Er bevindt zich nu wel een vooraanstaand en uitstekend Arts in mijn huis, die de zieke man op slag voor altijd zou kunnen helpen; maar van degenen die hulp bij Hem zoeken, verlangt Hij een volledig geloof zonder enige twijfel, volgens onze oude Joodse traditie. Maar jullie geloven alleen aan bepaalde door mensen bedachte goden, die nooit iemand kunnen helpen, en niet in de ene, ware en levende God van de Joden, die als enige almachtig is en ook iedereen kan en wil helpen die Hem daarom vraagt; ik weet dus niet of de genoemde Arts in mijn huis jullie zieke vriend wel zal willen helpen.'
Hoofdstuk 111: De Heer geneest de zieke leider van de kooplieden - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[20] De enigszins pijnlijk getroffen schriftgeleerde zei: 'Vriend, wij zijn priesters en hebben volgens de Goddelijke Raad ook op een sabbat het volste recht om in naam van de tempel in Jeruzalem te handelen, omdat wij eigenlijk de levende wet van Mozes zelf zijn. Bovendien zal het jullie niet onbekend zijn dat die zekere Nazarener, die zich voor de beloofde Messias uitgeeft en daarbij de tempel vervolgt, al sinds geruime tijd een nieuwe sekte opricht en door zijn tekenen groot en klein het volk verleidt en van ons afkeert. Wij hebben weer opnieuw bericht gekregen dat hij nu eens hier en dan weer daar optreedt en onderricht, heel uitzonderlijke tekenen doet en het volk overal tegen de tempelopzet; en daarom moesten wij volgens de Goddelijke Raad in de tempel ook de sabbat gebruiken om te weten te komen waar die volksverleider zich bevindt en wat hij doet. Nu weten jullie waarom wij ook op een sabbat een reis hebben ondernomen -en dus kunnen jullie ons nu ook vertellen waar jullie vandaan komen en welke reden jullie voor je reis hebben. Want jullie zijn onmiskenbaar ook reizigers, wat wij aan jullie gebruinde gezichten en handen zien.'
Hoofdstuk 117: Tempeldienaren uit Jeruzalem zoeken de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[13] Ja,ja, wij leven nu temidden van louter wonderen, en toch wil de zielen.blindheid de mensen niet verlaten; naast de grootste, meest levende lichten uit de hemelen schrijdt het duistere bijgeloof en ook het volkomen ongeloof voort, en de machten der hemelen zijn niet in staat ze te vernietigen! Maar als het nu bij de mensen niet licht wil worden, nu ze de hoogste waarheden en de wonderen daarvan bij de oerbron kunnen zien en onderzoeken, hoe duister zal het dan wel niet weer onder de mensen worden als ze over deze dingen, die nu voor onze ogen gebeuren, enkel van mond tot mond bericht zullen krijgen? Zullen ze aan die pure overleveringen wel een vast geloof hechten, terwijl ze nu niet geloven wat er voor hun ogen is en gebeurt? Dat kan ik nauwelijks geloven.
Hoofdstuk 128: De maaltijd bij Kisjonah - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[17] En De voornaamste spreker zei: 'O Heer en Meester van alle dingen en al het leven! Alleen een grote liefde voor U heeft ons hier gebracht, omdat wij gehoord hadden dat hier of in Nazareth betrouwbare inlichtingen te verkrijgen waren over waar U verblijft, en zo zijn wij in goed vertrouwen hierheen gereisd. Welnu, in plaats van de informatie die wij verwachtten, namelijk waar U zou verblijven, hebben wij tot onze grote verrassing direct Uzelf ontmoet, en die verrassing heeft ons vervuld van een zeer grote vrees voor Uw eindeloze heerlijkheid. Maar nu hebt U onze zeker niet onredelijke en ook met onterechte vrees in één keer in een vertrouwelijke liefde veranderd, en daarom zullen ook wij hier blijven zolang U hier blijft, en U volgen - als U dat wilt - waar. U ook maar heen gaat; want ook wij zouden heel graag Uw leerlingen en uitdragers van Uw levende woord willen worden.'
Hoofdstuk 129: God vrezen en God liefhebben - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[15] Daarmee wil Ik echter niet zeggen dat jullie ter wille van het levende geloof bij de mensen datgene wat men zuivere wetenschap noemt, buiten beschouwing moeten laten; want de mens kan pas iets geloven als hij er iets van gehoord of er kennis van gekregen heeft. Als de mens over een goede, ware zaak eenmaal een zuivere, betrouwbare en ware mededeling en welbeproefde kennis heeft verkregen, dan moet hij zich niet tevreden stellen met de pure kennis, maar die opnemen in zijn levende geloof en volgens de grondbeginselen daarvan handelen; als hij dat doet, zal de zuivere wetenschap hem ook ware, levende en onvergankelijke vruchten opleveren. Daarom zullen jullie, die nu met grote aandacht naar Mijn woorden luisteren, ook pas volledig inzien dat het Gods woorden zijn, als jullie er geheel en al naar zullen leven en handelen.
Hoofdstuk 132: De Heer geeft aanwijzingen voor het verkondigen van Zijn - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46  ...