Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

122 resultaten - Pagina 5 van 9

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
[21] Jullie weten echter dat we ons hier op een centrale zon bevinden, waarop het licht in een onmeetbare intensiteit thuis is. Om die reden is hier ook alles zo hoogglanzend gepolijst, opdat daardoor al het op de voorwerpen inwerkende licht, ondanks zijn immense intensiteit, nagenoeg tot op de laatste druppel wordt teruggeworpen en daardoor niet in een vernietigende wisselwerking met de objecten kan treden.
Hoofdstuk 57: Elke wereld heeft haar ordening en bestaansgronden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk eens naar jullie industrie en naar alle geldzaken die eigenlijk het centrale punt van heel het staatkundige leven zijn. Wie daarin niet de bedrijvigheid ziet van het voortdurend schommelen, moet wel zevenvoudig met blindheid geslagen zijn. Jullie zullen overal, zowel in het algemeen als in afzonderlijke gevallen een omhoog zwaaien en een weer spoedig terugvallen opmerken. Het ene land zwaait omhoog, het andere zwaait terug en komt weer terecht op de laagste stand van zijn schommel. Spoedig valt het eerst omhoog zwaaiende rijk weer en een ander zwaait omhoog. Zo vaak jullie nog hebben opgemerkt dat een rijk zich tot de hoogste top opgewerkt had, zo vaak was dat ook een duidelijk signaal voor zijn val, die nog veel sneller ging dan zijn zwaai omhoog.
Hoofdstuk 13: De schommel in haar overeenstemmende beeld. Ceremoniële godsdienstcultus en het wereldse leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] De gestalte zegt tegen de man: beste vriend, ik heb u van begin tot eind geduldig aangehoord en kan over uw uitlatingen alleen maar in alle ernst zeggen dat ik deze ten zeerste betreur. Opdat u evenwel weet met wie u te doen hebt (nu neemt de gestalte zijn toevlucht tot een leugen) zeg ik u dat ik de grote leraar Melanchthon ben, over wie u op aarde zeker wel iets hebt gehoord. De man zegt: o ja, maar wat wilt u daarmee zeggen? De gestalte zegt: geachte vriend, niets anders dan dat ik zeker beter weet wat Christus is dan u, want ik heb tot aan het laatste uur van mijn aardse bestaan met uitzonderlijke ijver in de zogenaamde christelijke wijngaard gewerkt en ik zou voorwaar zelfs zonodig voor Christus de dood zijn ingegaan. Ik heb niet alleen de roomse maar ook de meer zuivere leer van Luther van alle overbodige ballast gezuiverd; ik leefde letterlijk volgens de zin van deze leer en wat was het gevolg? Dat hoef ik u, geachte vriend, niet met veel woorden uit te leggen, want één blik van u op mijn hele wezen zal u het resultaat van mijn leven volgens de zogenaamde kwintessens van het christendom laten zien. Meer hoef ik u niet te zeggen. Laat het dus maar op het oude 'experientia docet' ( Al doende leert men.) aankomen, dan ben ik ervan overtuigd dat we elkaar, als alles goed gaat, na verloop van honderd jaar precies zoals we nu tegenover elkaar staan weer zullen ontmoeten. U mijn vriend, bent hier nog een volslagen nieuweling en weet niet hoe men leeft in het rijk van de centrale oerkrachten. Wanneer u echter enkele tientallen jaren door deze eeuwige nacht zult zijn opgejaagd en daardoor danig uitgehongerd zult zijn, zullen zeker ook meer solide en praktische inzichten in uw, van alle wereldse dwaasheden bevrijde hoofd, een ruimere plaats vinden dan nu.
Hoofdstuk 36: Het echtpaar en een leugengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Jullie vragen: hoezo dan? Dat kunnen we niet goed begrijpen. Dat dacht ik wel, maar toch zouden jullie al zover moeten zijn dat jullie ook dit verschijnsel uit jezelf zouden kunnen begrijpen. Vertel me eens: waarom stroomt dan op de hemellichamen het water naar beneden? Jullie zeggen: door zijn eigen gewicht. Wat bepaalt dan het gewicht van het water? Jullie zeggen: de aantrekkingskracht van het centrale zwaartepunt van de aarde of van een ander hemellichaam. Goed geantwoord! Als het centrale zwaartepunt van de aarde het gewicht en dus ook het naar beneden stromen van het water bewerkstelligt, wat kennen jullie in deze geestelijke omgeving dan in zo'n centraal, alles naar zich toe trekkend gravitatiepunt? Is het niet de Heer, die woont in de allerhoogste hoogte?! Kijk, om die reden is het stromen van het water tegen de bergen op hier ook even geestelijk natuurlijk als het op de hemellichamen natuurlijk is dat het water naar beneden stroomt. Dat begrijpen jullie nu; hopelijk kunnen jullie dan ook begrijpen wat dit gebergte en het zich op gelijke hoogte daarachter uitstrekkende land betekent.
Hoofdstuk 42: Verschil in snelheid van reizen in het hiernamaals - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Dat is juist, en iedereen ziet de mogelijkheid daarvan in; maar het is zeker dat niet iedereen begrijpt op welke manier onze schilder het mooie landschap vanuit zijn fantasie op de wanden heeft aangebracht. Nu is de vraag: hoe en op welke manier heeft deze schilder het landschap vanuit zijn fantasie op de muur aangebracht? Kijk, dat is een belangrijk levensproces en dat houdt heel veel in. Daarom zullen we het ook wat nader toelichten. We hebben bij het beschouwen van onze centrale zon zo duidelijk mogelijk geleerd en doorzien wat er allemaal in de geest van de mens voorhanden is. Zou het niet in de menselijke geest voorhanden zijn, hoe zou hij zich dan ooit een idee kunnen vormen en zich een voorstelling kunnen maken van iets, dat geen sterfelijk oog ooit heeft gezien?
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Men zou hier inderdaad kunnen zeggen: waarom zijn er op zo'n centrale zon nog zoveel lichtgevende voorwerpen? Het zou voor het oog weldadiger zijn als er een vermindering in plaats van zo'n versterking van het licht zou zijn. Ik zeg jullie: daarvoor is juist gezorgd door de opstelling van zulke krachtig schijnende voorwerpen. Dat is, zeggen jullie, niet zo gemakkelijk te begrijpen. Maar ik zeg jullie dat dit heel natuurlijk is en gemakkelijk kan worden begrepen. Op welke manier dan? Daarvoor, mijn lieve vrienden, zijn er op aarde ook al een heleboel voor de hand liggende voorbeelden, zowel op natuurlijk als op geestelijk gebied.
Hoofdstuk 55: Beschrijving van de hoogste standplaats - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Jullie zeggen nu weliswaar: wil een verhelderend beeld volkomen juist zijn, dan moet het ook de ondergang en niet alleen de opgang of terugkeer aangeven, dus het nuttigen evengoed als het weer verteren. Het is waar, de kat verslindt de muizen zoals de eeuwigheid de tijdsperioden en haar werken, maar de tijdsperioden en haar werken komen ook weer uit de eeuwigheid voort. Maar of de muizen ook uit kat voortkomen? Daarover schijnen de vele wijzen uit het morgenland te zwijgen en wij zijn van mening dat wij zoiets, zelfs met een steen der wijzen zo groot als een centrale zon in onze hand, nauwelijks zouden kunnen verklaren!
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn boven; kijk heel goed om je heen en let vooral op het ornament van het zuilenrondeel. Zoals jullie tot nu toe reeds hebben ervaren, leren we hieruit van verdieping tot verdieping de wijsheid kennen van de mensen die hier wonen en tevens de algemene mens- en wereldorde van een heel zonnengebied, vooral van dat van de centrale zon waarop we ons nu bevinden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Jullie zeggen: de werking van het mechanisme van dit perpetuum mobile is ons nu volkomen duidelijk, maar de voortdurende wisseling van de vormen in de glazen bol kunnen we moeilijk vatten. Ja, mijn lieve vrienden en broeders, het zal weliswaar niet zo eenvoudig zijn maar onmogelijk is het nu ook weer niet om daarin enig inzicht te krijgen. Op jullie aarde zou het totaal onmogelijk zijn om zoiets te maken, omdat op jullie aarde de verschillende, zogenaamde onweegbare stoffen niet blijvend kunnen worden opgeslagen, terwijl dat op een centrale zon heel goed mogelijk is.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ter vergroting van jullie kennis dienen jullie te weten dat deze bol inwendig hol is, maar wel gevuld met diverse onweegbare grondstoffen. Bij de geringste draaiing worden deze stoffen voortdurend door elkaar geschud, zonder zich tengevolge van hun onderlinge verschillen volkomen te kunnen vermengen. Door dit door elkaar schudden worden dan ook voortdurend nieuwe figuren gevormd die bij elke volgende draaiing van de glasachtige bol noodzakelijkerwijze steeds weer moeten veranderen. jullie kunnen op aarde weliswaar iets dergelijks in het groot aanschouwen, waar eveneens onweegbare stoffen binnen het grote luchtruim, dat natuurlijk de gehele aarde omgeeft, ook voortdurend nieuwe vormen laten zien. Maar deze onweegbare stoffen zijn op een aardbol van een veel geringere actieve potentie dan op zo'n centrale zon; daarom zijn hun maaksels gewoonlijk ook niet geheel ontwikkeld, hetgeen jullie bij de formatie van wolken en sommige andere lucht-verschijnselen kunnen waarnemen. In deze bol hier zijn deze stoffen echter in zekere zin in hun meest geconcentreerde potentie opgesloten; daarom zijn de ontwikkelde vormen ook onbeschrijfelijk en geven dan, al is het op kleine schaal, de meest imposante aanblik.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik zie echter dat jullie nog heel graag willen weten hoe het mechanisme van een perpetuum mobile werkt. Daarom moet ik jullie over de constructie daarvan het een en ander vertellen. Jullie moeten je daarbij wel een onverslijtbaar materiaal voorstellen, dat echter alleen maar voorkomt op hemellichamen zoals deze centrale zon. Op hemellichamen zoals jullie aarde kan zulk materiaal onmogelijk voorkomen, omdat alle aardse materialen van een onnoemlijk veel lagere licht- en hittegraad afkomstig zijn dan die van zo'n centrale zonnewereld.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo'n centrale zon is in zekere zin een hoofdzenuw van de grote wereldmens, en de kleinere zonnen en planeten zijn gelijk aan de kleinere zenuwen, de vezels en de draden. De hoofdzenuw wordt toch zeker door hetzelfde sap gevoed, waarmee de kleinere zenuwen, vezels en draden worden gevoed en onderhouden. Waar één Heer, één Schepper en een en dezelfde God is, daar kan in Zijn onmetelijke schepping ook slechts één goddelijke liefde, één goddelijke wijsheid en één goddelijke ordening bestaan! Tenzij jullie nog aan een of andere tweede God en Schepper zouden geloven, aangenomen dat jullie gemoed en jullie verstand tot zo'n dwaasheid in staat zouden zijn; dan zou het wel gerechtvaardigd zijn om een andere kijk op de ordening van de dingen te hebben en zou men eventueel een vraag zoals die van jullie kunnen stellen. Maar in de gegeven omstandigheden, waarbij het slechts volkomen om één God gaat, blijft het bij één kost, één wijsheid en één ordening. - Daar we dit alles nu toch zeker duidelijk inzien, zullen we ons dan ook weer dadelijk een verdieping hoger begeven en wel naar de zevende verdieping of achtste galerij. Ook al ziet deze wenteltrap er nogal luchtig uit, trek je daar maar niets van aan, want hij zal ons nog best dragen. Laten we daarom gaan!
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Jullie vragen nu weer: geliefde vriend en broeder, waarvandaan halen de mensen van deze centrale zon dan zo'n wijsheid waarin werkelijk het hele geestelijke levenswezen van iedere op onze aarde levende mens letterlijk en overduidelijk wordt omschreven? Wanneer mensen op onze aarde op grond van geestelijke overeenstemming iets dergelijks tot stand zouden brengen, zou dat begrijpelijk zijn omdat, zoals je als ooggetuige weet, de Heer en Schepper van alle hemelen en werelden Zelf op deze aarde lichamelijk heeft geleefd, gewandeld en onderwezen. Dat men echter op dit hemellichaam, dat zeker onuitsprekelijk ver van onze aarde verwijderd is, een wijsheid aantreft die volkomen gelijk is aan de goddelijke aardse wijsheid, is werkelijk heel merkwaardig. Hoe is dat mogelijk?
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De door jullie opgemerkte bijzondere versieringen hebben echter een algemene betekenis, die als een licht dat van deze centrale zon uitgaat voor de hele schepping geldt. Opdat jullie deze versiering zo vlug en zo goed mogelijk mogen begrijpen, moeten we even een blik op de vorige galerij werpen. Daar hebben we op de top van de piramide een klein beeld gezien. De betekenis daarvan is de 'wedergeboorte van de mens' in zijn geest. Eronder was het afgeschudde wereldse nog in een volledige piramide te zien.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, dat is de bijzonder zinvolle betekenis van dit sierstuk. Laten we ons nu echter, dit wetende, terstond naar de zesde galerij ofwel de vijfde verdieping begeven. Daar zullen we weer een hogere graad van wijsheid van de bewoners van dit centrale gebouw tegenkomen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9