Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 8 van 263

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26  ...
[69] Onder de natuurwetenschappelijke geschriften die Jakob Lorber, de ziener uit Stiermarken, rond het midden van de vorige eeuw door de gave van het innerlijke Woord ontving, is het werk over de zon van ons zonnestelsel wel één van de meest verbazingwekkende openbaringen. Het slaat een brug van de natuurlijke naar de geestelijke wereld, en is geschikt om het wereldbeeld zelf van de moderne mens fundamenteel te wijzigen.
Hoofdstuk 0: Gedicht en voorwoord - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Hier vraagt ieder gast aan de leider wat dat betekent. - En de leider zegt hem alleen maar dat het een boek is, waarin met speciale tekens het woord Gods, al Zijn leiding van het hele menselijke geslacht en ook de leiding van de hele oneindigheid aan de hand van de innerlijke betekenis is opgetekend.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Als een gezin erg praatlustig, dan wordt gedurende deze tijd aan alle tongen een volkomen vasten opgelegd; en niemand mag dus gedurende deze tijd ook maar een woord over zijn lippen krijgen, maar dient zich alleen aan innerlijke beschouwingen over te geven. - Let wel: een dergelijk vasten zou ook op aarde buitengewoon nuttig en aanbevelenswaardig zijn, met name in die huizen, waar van de vroege morgen tot de late avond veel nutteloze onzin wordt gebabbeld, en waar de eer van de naaste zoveel mogelijk gedegradeerd wordt en meer van dat dwaze geklets.
Hoofdstuk 24: Rust- en feestdagen. Het sterven van de bewoners van de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Welke betrekkingen hebben zulke gezelschappen onderling? - Buitengewoon vriendschappelijke, wanneer ze samenkomen. Want bij hen bestaat er geen verschil, en wel allerminst op de manier zoals de bewoners van de aarde daarover oordelen, aangezien zij met hun donker gekleurde broeders handel drijven zoals met dieren. Integendeel, op deze zonnegordel wordt een mens door iemand met een andere huidskleur steeds hoger geacht dan iemand met dezelfde kleur, en wel om reden dat de bewoners geloven, dat de grote Schepper in de verschillende kleuren een nieuw bewijs van Zijn ontoegankelijke wijsheid heeft willen geven. Daarom speuren deze mensen dan ook ijverig na, of ze misschien een aanwijzing kunnen vinden om daaruit of daarin te weten te komen, welke zeer wijze bedoeling de grote, almachtige Schepper wellicht met deze kleuring gehad zou kunnen hebben. Om die reden spreken zij ook heel zorgvuldig met zo’n anders gekleurd mens, om eventueel door zijn uitlatingen de innerlijke wijsheid op het spoor te komen. En dan is ieder woord uit de mond van zo’n anders gekleurd mens als een gevonden schat, die aan alle kanten zorgvuldig bekeken, ontleed en tot in zijn diepste kern geteld wordt.
Hoofdstuk 67: Levensomstandigheden en geestesgesteldheid van de bewoners van het zevende paar gordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Bezie bijvoorbeeld de boom des levens of het geschreven Woord, zowel van het Oude als het Nieuwe Testament: hoeveel duizenden takken, twijgen en wortels kunnen jullie daar wel niet aan zien? - Niet één wortel, niet één tak, niet één twijg lijkt op de andere. Naar het uiterlijk schijnt alles elkaar tegen te spreken. Leerstellingen over een en hetzelfde luiden verschillend. Profetische voorspellingen over een en dezelfde gebeurtenis zijn door verschillende profeten ook verschillend aangeduid. Zelfs de vier evangeliën vertellen een en dezelfde zaak in andere woorden en verschillen ook in de verschillende aantallen die ze opgeven. Ja, zelfs menige plaats, waar feiten hebben plaatsgevonden, worden dikwijls niet volkomen overeenstemmend aangeduid, en evenzo variëren niet zelden de tijdsaanduidingen. - Wie nu van uiterlijk aanschouwen tot de innerlijke samenhang wil komen, zal de weg toch beslist kwijtraken en het centrum even moeilijk raken als iemand, die van buitenaf in een boom wil boren en wil beweren: zoals hij de boor op de boom heeft gezet, moet die tot de kern doordringen. Maar als hij naderhand de loop van zijn boor onderzoekt, zal toch zeker blijken dat hij met zijn boor de kern met verscheidene duimen gemist heeft. - Maar als hij eerst de boom splijt en dan vanaf de kern naar buitten toe boort, zal hij dan ooit de bast kunnen missen? - En waarom niet? - Omdat in de kern alles in één punt samenkomt. - Maar in het uiterlijke is de kern absoluut niet te vinden. Alleen door een blind toeval, zoals jullie zeggen, zou iemand het centrum kunnen raken. Maar wat zal hem dat baten? Zal hij daarmee nu in staat zijn bij iedere boom, die hij opnieuw aanboort, de kern te raken?
Hoofdstuk 69: De ware sleutel voor het begrijpen van alle religies en openbaringen - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Hoe vindt de geestelijke verwekking plaats? - Door het innerlijke woord, gericht tot het innerlijke woord. - waardoor die van de ziel? - Door de wil, gericht tot de wil. - Waardoor de lichamelijke? - Door elkaar vast te pakken, wat er ongeveer uitziet als een broederlijke omarming. - Na zo’n omarming ademt de man op de vrouw, en dan is de hele daad van verwekking volbracht; want wat Johannes over de wording van het vlees zegt, wordt hier letterlijk uitgevoerd.
Hoofdstuk 71: Voortplanting, huwelijk en sterven op het zevende gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[6] Hiermee hebben we over de verwekking niets meer te vermelden. - Hoe vindt het huwelijk plaats? - Ook het huwelijk gebeurt evenals de verwekking op een drievoudige manier. - Nooit brengt een of andere uiterlijke beweegreden de twee echtgenoten bij elkaar, maar enkel en alleen de innerlijke. Zijn ze in het woord één en daarna ook in hun wil, dan worden ze ook met hun lichaam één.
Hoofdstuk 71: Voortplanting, huwelijk en sterven op het zevende gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] In het jaar 1844 werd deze verdwenen brief van Paulus door Jakob Lorber via de weg van het Innerlijke Woord terugontvangen. Het is interessant om deze brief aan de gemeente te Laodicea met de andere in het Nieuwe Testament voorkomende brieven van de apostel Paulus op hun taalkundige overeenkomst te vergelijken. Bij een objectieve beoordeling zal men de karakteristieke kenmerken van de bijbelse Paulus brieven hier zonder twijfel aantreffen.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Brief van Paulus aan de gemeente in Laodicea
[19] In 1858 schreef Lorber eens aan een vriend: 'Wat het Innerlijke Woord betreft, zoals ik dat versta, daarover kan ik met de betrekking tot mijzelf slechts dit zeggen, dat ik het Allerheiligst Woord des Heren steeds verneem in de streek van mijn hart, als waren het effectief uitgesproken woorden, ...gedachten van uitzonderlijke helderheid, ...zó licht en zuiver klinken ze !
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[21] Tot het einde van zijn leven heeft Jakob Lorber op deze wijze een 25-tal dikke boeken volgeschreven. De voornaamste werken zijn: Het grote evangelie van Johannes, De Huishouding Gods, Aarde en Maan, De natuurlijk zon, De geestelijke zon, Jezus' jeugd. Op dit laatste werk vormt dit boekje, Drie dagen in de tempel een logisch compendium. In Duitsland is hiervan reeds de tiende druk verschenen. In het Nederlands zal het spoedig worden uitgegeven (door dezelfde uitgever). Het is wellicht nuttig hier nog te wijzen op een merkwaardigheid van de stijl, die door Het Woord wordt gebezigd. Vele lezers zouden anders misschien verwonderd kunnen zijn over bepaalde uitdrukkingen en zinswendingen. Over deze dingen mag men zich echter niet verwonderen; immers, in laatste instantie is datgene wat de begenadigde Gods waarneemt aan mystieke dingen van het Geestelijk Leven eigenlijk onuitsprekelijk. Daarom is de door God gebezigde taal door het Innerlijke Woord 'aangepast' aan die, welke aan degene die schouwt eigen is! Zoals de profeten uit het Oude Testament de taal spraken van hun tijd, zoals de mystiek van de middeleeuwen de hunne spraken…. zo spreekt en schrijft ook de mystieke ziener Jakob Lorber in de taal van de tijd. Men kan er, om de originaliteit van deze profetische teksten te ijken, dan ook niet mee volstaan slechts de uiterlijke vorm ervan te beoordelen, zoals dat vandaag de dag zo in de mode is.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[4] Het geschrift van Jakob Lorber -geïnspireerd door het 'innerlijke Woord', de Goddelijke Stem in de geest -vormt juist in de natuurgeestelijke geschriften de voor het gemoed en het verstand zo bevredigende synthese van religie en wetenschap, waarnaar de tegenwoordige mens nu pas langzaam tastend doordringt. Het heeft niet de opgave van de exacte wetenschappen om de gevonden onderzoeksresultaten religieus of filosofisch te verklaren. Maar de vraag omtrent het innerlijk wezen van al deze aan de natuur ontworstelde ontdekkingen verlangt een duidelijke verklaring die alleen maar vanuit de geest kan worden gegeven, daar het juist de geest is, die de hele natuur belevendigt, bezielt, en zich door de zichtbare vormwereld van de natuur aan de mensen openbaart.
Hoofdstuk 1: Inleiding - Jakob Lorber - Geheimen der natuur
[1] Een nieuw zonnegeneesmiddel deelde Gottfried Mayerhofer in 1870 mee door het innerlijke woord. Het luidt als volgt:
Hoofdstuk 13: Een nieuw zonnegeneesmiddel (Gottfried Mayerhofer) - Jakob Lorber - De geneeskracht van het zonlicht
[30] Mozes schrijft ook: “En duisternis was op de grond.” 1 Genesis 1 : 2. Het woord op beduidt de uiterlijke geboorte en het woord in be­duidt de innerlijke geboorte. Zo echter de innerlijke geboorte duister ware geweest, zo zou de toorn Gods eeuwig in deze wereld ver­zonken zijn gebleven en nooit zou het licht zijn geworden; zo even­wel heeft de toorn niet in Gods hart gezegevierd. Daarom is Hij een goede, barmhartige, reine, zachtmoedige, vriendelijke God en Zijn liefde ontspruit uit Zijn Hart en doordringt de uiterlijke geboorte, waar nog de toorn verblijf houdt en blust dien; daarom staat er geschreven: “Er zij licht.”
Hoofdstuk 18: Over de schepping der Hemelen en der aarde en de eerste dag. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[36] Hier ziet ge wederom, hoe het rijk van God en het hellerijk als één, lichaam zijn; en toch kan het ene rijk het andere niet begrijpen. Want de innerlijke geboorte, die vertegenwoordigd wordt door de andere kwali­teiten, nml.: hitte, licht, liefde en geluid, maakt de uiterlijke geboorte beweeglijk, zodat deze in werking wordt gesteld en lichamen voortbrengt. Al bevindt zich nu een bepaald lichaam in de uiterlijkheid, in de stof, zo wordt dat lichaam toch geformeerd, naar de aard der innerlijke geboorte, want hierin komt het woord tot openbaring en het woord is de klank, welke in het licht des vuurs door de bittere en wrange kwaliteit omhoog stijgt.
Hoofdstuk 21: Over de derde dag. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
[17] Maar de Salniter, die verborgen is in de boze dieren zal, vol van de toorn Gods, eeuwig boze en verderfelijke vrucht voortbrengen. Want wanneer de aarde aangestoken wordt, zo brandt het vuur des toorns, maar het licht schijnt in de liefde. Dan zal er scheiding komen tussen deze beiden en zij zullen elkander niet meer kunnen verstaan. In deze tijd echter heeft alles een tweevoudige bron. Wat ge hier in de geest zaait, zij het met gedachten, woorden of werken, dat zult ge ook hebben en dat zal uw woning voor immer zijn. Zo kunt ge hieruit ook opmaken, waaruit de aarde en de stenen voortgekomen zijn. Zo echter deze zelfde Salniter in het ganse gebied van deze wereld zou zijn ge­bleven, zo zou alles geweest zijn als een donker dal, want het Licht zou mede, in de derde geboorte, gevangen zijn gehouden. Het Licht van het Goddelijk Hart is niet gevangen gehouden in de innerlijke geboorte, maar het uiterlijke licht. Dewijl echter de gehele ruimte, het gehele gebied, wegens de verdorven Salniter der aarde en de stenen zeer donker was, zo kon de godheid dit niet verdragen, maar hij voegde aarde en stenen tot een klomp tezamen. Daarover schrijft Mozes in 1 Gen. 1 : 1 : In den beginne schiep God Hemel en aarde. Deze woorden moet men goed beschouwen en overdenken, wat zij te betekenen hebben. Het woord am = in, wordt in het hart geboren en vindt zijn weg, tot het de lippen bereikt. Daar wordt het gevangen ge­houden en gaat, vol klank, terug naar de plaats van uitgang. Dat wil zeggen, dat het geluid, de klank is voortgekomen uit het Goddelijk Hart en het gehele gebied dezer wereld heeft omvat. Toen het echter boos bevonden werd, is het wederom teruggekeerd naar zijn plaats van uit­gang.
Hoofdstuk 18: Over de schepping der Hemelen en der aarde en de eerste dag. - Jacob Boehme - Aurora of morgenrood in opgang
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26  ...