Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

262 resultaten - Pagina 17 van 18

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18
[15] Tussen de vroeg gestorven kinderen, die onmiddellijk op de zon worden opgenomen, en de daarna genoemde mensen, die pas later op de school van de zon worden opgenomen, bestaat het verschil, dat de op de zon opgevoede geesten van de kinderen onmiddellijk in de een of andere engelenvereniging van de eigenlijke ware hemel worden opgenomen, terwijl de mensen, die op een planeet rijp zijn geworden, zonder uitzondering de hele voorgeschreven weg moeten afleggen.
Hoofdstuk 3: De ontwikkelingsweg van de zonnemens – in strijd met of overeenkomstig de goddelijke orde - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Op de zon, waar de mensen toch al een veel vrijere en onbeperktere speelruimte hebben, is een dergelijke opvoeding van de kinderen des te noodzakelijker, om daardoor hun wil een richting te geven, die voor het in stand houden van de algemene orde absoluut noodzakelijk is. Dit zou natuurlijk ook bij jullie bovenal te wensen zijn; alleen zijn de mensen van de aarde voor het overgrote deel al buitengewoon beperkt en eigenzinnig van geest, om welke reden zij ook juist op deze grove aarde werden gezet. Daarom is voor hen ook niets zuurder dan punctuele gehoorzaamheid, die de enige school is voor het verkrijgen van de ware geestelijke, innerlijke wilskracht. - Maar daarom11 verwerven ook maar uiterst weinig mensen van deze aarde tijdens hun lichamelijke leven deze kracht, die in feite toch alleen maar de reden voor hun aanwezigheid hier is12.
Hoofdstuk 15: De omgeving van een huis op de middengordel. Boomgroei aldaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Door het vaker en gedwongen bekijken wordt de kijker zelf echter gedwongen in zijn geest de verschillende betrekkingen, verbindingen en raakpunten te onderzoeken, en daardoor went hij zich een vastheid en beslistheid in zijn blik, die evenzeer voor de buitengewoon vluchtige geest buitengewoon noodzakelijk is. - Kijk, uit zulke oefeningen bestaat dus de school van dit tweede ambtshuis.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[30] De oorzaak is heel eenvoudig, namelijk, dat alle leerlingen van zo’n instelling daar ook wonen, tot ze hun school helemaal hebben doorlopen. Want hier moeten ze heel veel leren kennen - namelijk, zoals jullie al gehoord hebben, de orde van God in alle verschillende dingen; ofwel: hier moeten ze in zekere zin leren lezen in het grote boek van de goddelijke natuur, om welke reden ook alle eerder genoemde versieringen in zo’n ambtshuis zijn aangebracht.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[32] Kijk, dat is zomaar een heel vluchtige schets, waaruit jullie kunnen opmaken in welke zin zo’n ambtshuis in al zijn onderdelen gebouwd is - wat de leerlingen in die orde dan allemaal door een passende aanleiding uit zichzelf moeten leren herkennen. Zou zo’n hogeschool jullie niet beter bevallen dan jullie Latijnse gymnasium op aarde? - Kijk, dat is een echte school!
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[33] Vroeger bestonden zulke scholen ook op jullie aarde; maar de menselijke hebzucht heeft ze volkomen van de aardbodem verdrongen. Daarom geef Ik jullie nu weer een aanleiding vanuit de zon, opdat jullie daaraan kunnen zien hoe een echte school voor de levende vorming van de menselijke geest ingericht moet zijn; maar dat zullen jullie in uitgebreidere vorm pas bij de volgende beschrijving van de tempels leren kennen. - En dus is het weer genoeg voor vandaag!
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Als de leerlingen ook klaar met dit facet van hun geestelijke ontwikkeling of als ze deze kunst volkomen meester zijn, dan wordt pas de kracht van hun wil beproefd. Degene die vergeleken bij anderen de sterkste wil heeft, komt op de geheime school, waar het wezen van de primitieve aanplant wordt onderwezen. Op deze school moet hij zich eerst de gehele botanie van deze gordel eigen maken en iedere plant van de onderste wortel tot de uiterste bladpunt in de kleinste deeltjes kunnen ontleden, en hij moet precies weten hoe al die delen samenhangen, waardoor ze samenhangen en hoe het eigenlijke geestelijk-substantiële zich in het materieel-zichtbare uitdrukt.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[28] Wanneer iemand van jullie echter toch enig uitsluitsel van hen zou willen hebben over het een of ander, zullen zij dat tot in de kern van de zaak kunnen, hoewel zij helemaal geen scholen hebben. Want Christus is hun enige school; en jullie kunnen er zeker van zijn dat uit deze school de grootste geleerden voortkomen.
Hoofdstuk 33: Het tweede paar gordels - overeenkomstig onze aarde - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] Wat voor doel heeft dit reusachtige gebouw eigenlijk? - Het is de eigenlijke school, waar verschillende klassen zijn, waarin de jonge mensen in alle mogelijke dingen onderwezen worden.
Hoofdstuk 48: Een tempelcomplex op het zesde gordelpaar. De voorhoven van de tempel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] Rondom de tempel staan soms twintig tot dertig kleine houten hutten, die helemaal niet op zuilen rusten, maar vrijwel hetzelfde uiterlijk hebben als de alpenhutten op jullie aarde, alleen zijn de daken hoger. - Eén zo’n hut staat er altijd vlak naast de tempel, en dat is de woning van de hoogste priester. De andere hutten worden deels door zijn gezin en deels door ambtsdragers en slechts enkele leerlingen bewoond. Want alleen zij hoeven de school van deze tempel door te maken, die zich mettertijd zelfs tot hoogste leraren en ambtsdragers van de laagste tempel alsook tot het dienen van deze hoogste tempel willen laten inwijden.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[23] NB. Zo’n kweekschool zou ook op jullie planeet een betere effect hebben dan alle gymnasia, lycea, universiteiten en geestelijke seminaries, na afloop waarvan de kwekelingen wel een uiterlijke heilige geest, maar niet de ware Heilige Geest van volmaakt innerlijk leven hebben ontvangen - om welke reden hun werken naderhand dan ook het stempel dragen van de geest, die zij ontvangen hebben. En toch zeg Ik jullie: Deze scholing tot het ontvangen van de ware levende Geest zou veel minder kosten dan de scholing om de uiteindelijk dode geest te ontvangen, die niets is, nooit iets geweest is en ook eeuwig nooit iets zal worden. - Weliswaar bestaan er hier en daar op deze aarde kleine kiemen, die mettertijd steeds groter zullen worden, maar de harde school van de stenen is daarnaast nog onevenredig groot; jullie begrijpen, wat Ik daarmee wil zeggen.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Kijk eens naar de begane grond van dit reusachtige gebouw, hoe daar achterin de grote tunnelachtige gangen vuren laaien, en luister eens hoe het daar knalt en klettert. Kijk, dat is de school van de smeden, waar ze allerlei dingen van metaal leren maken. En zo zullen jullie op iedere galerij iets anders ontdekken.
Hoofdstuk 48: Een tempelcomplex op het zesde gordelpaar. De voorhoven van de tempel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] Maar laten we vanaf dit gebouw nu weer naar voren kijken, dan zien we opnieuw een ongeveer drie mijl breed veld voor ons, dat ten eerste rijkelijke beplant is met allerlei vruchtbomen, maar temidden van de vruchtbomen tegelijkertijd ook een groot aantal kleine bouwkundige proeven te zien geeft. Uit alles blijkt, dat hier tevens de school voor de bouwkunst gehuisvest is. Daarom is hier ook een groot aantal kleine woonhuizen voor zowel leerlingen als leraren, die tevens het recht hebben deze boomgaard vrij te gebruiken. - Het volgende gebouw zullen we echter pas de volgende keer in ogenschouw nemen.
Hoofdstuk 49: Het kunstmuseum van de tempel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[26] Deze planeet was vroeger bestemd om datgene te worden, wat onze aarde later werd, namelijk: de school om de eigenlijke kinderen Gods te vormen. Maar de daar levende mensen misbruikten hun wilsvrijheid, werden extreem trots en zondig en vernietigden in wederzijdse haat hun planeet en zichzelf. Zie het Grote Johannes Evangelie (V, 275: 10 en met name VIII, 75: 7 e.v. en 76), waar de oorzaken, het verloop en de gevolgen van het uiteenvallen van deze planeet nader beschreven worden.
Hoofdstuk 74: Verwijzingen - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Hiermee is nu ook het eigenlijke actieve wezen van het binnenste der aarde zo volledig mogelijk uitgediept, en omdat het in deze mededeling over de onthulling van het binnenste van de aarde ging, is dit inwendige zo kort en goed mogelijk en voor het menselijke verstand begrijpelijk onthuld. Daar echter de kennis van het binnenste van de aarde alléén voor een volledig doorzien van de hele aarde niet voldoende is, moeten we van het binnenste van de aarde of de inwendige aarde naar de tweede vaste aarde overgaan om hiervan enigszins een overzicht te krijgen, opdat het uitwendige van de aarde des te ge makkelijker begrepen kan worden; want op de buitenkant van de aarde doen zich een groot aantal verschijnselen voor, waarvoor zelfs de geleerdste onderzoekers nooit een verklaring kunnen geven. Al deze verschijnselen kunnen echter dan pas goed en juist worden onderkend, als men hun grondslag kent. Daarom moeten jullie je het vaste bouwsel niet als heel eenvoudig voorstellen, maar juist als zeer gecompliceerd, terwijl het bovendien verreweg het grootste deel van de aarde in beslag neemt. Het is als het ware het vaste hout van de boom, dat immers ook diens grootste massa uitmaakt; en zoals in het vaste hout van de boom juist de meest kunstige inrichtingen zijn aangebracht, zo is dat ook het geval bij de aarde. Dit vaste deel van de aarde is daarom als een school te beschouwen, waarin de uit de binnenste aarde opstijgende, aanvankelijk plomp gevormde wezens, hun eigenlijke kleur en vorm krijgen. Dit is de reden waarom deze tweede vaste aarde ook heel grondig moet worden bekeken en daarom willen we deze tweede aarde hierna enigszins gaan verkennen.
Hoofdstuk 15: Het trapsgewijze opklimmen van de levende wezens - Jakob Lorber - Aarde en Maan
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18